Monimuoto-opiskelijoiden oppimistarinat muuttuvassa työelämässä
Saaristo, Pauliina (2015)
Saaristo, Pauliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719611
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Viestintäpalveluille. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjoittaa haastattelujen pohjalta monimuoto-opiskelijoiden tarinoita oppimisesta ja osaamisen täydentämisestä Haaga-Heliassa. Tarinoissa oli tarkoitus nostaa esille oppimisen ilon ja opinnoissa onnistumisen kokemuksia. Opiskelijoiden tarinoita hyödynnetään Haaga-Helian viestinnässä ja markkinoinnissa. Opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää myös, mitä tarinoiden kautta viestiminen on sekä millaiset valmiudet Haaga-Helia antaa monimuoto-opiskelijoille työelämään. Tietoperusta koostuu oppimisesta, oppimisen ilosta, osaamisen kehittämisestä sekä tarinoiden hyödyntämisestä viestinnässä.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja siinä on sekä toiminnallisia että tutkimuksellisia piirteitä. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla seitsemää monimuoto-opiskelijaa sekä kahta asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin helmi-, maalis- ja syyskuussa 2015. Opinnäytetyön aineiston analyysimenetelminä käytettiin sisällönanalyysia ja narratiivista analyysia.
Haaga-Helia rakentaa markkinointikampanjansa melko pitkälle Haaga-Helian opiskelijoiden ja heidän uratarinoiden varaan, eli tarinoiden merkitys on erittäin suuri. Toimeksiantaja on tyytyväinen tuotettuihin tarinoihin, ja kaikkiin asetettuihin tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset.
Monimuoto-opiskelijoiden tarinoissa yhdistyi opiskelijoiden innostuneisuus opinnoista ja he kaikki kokivat tärkeäksi täydentää ja vahvistaa omaa osaamista muuttuvassa työelämässä. Kaikki opiskelijat olivat kokeneet opinnoissaan onnistumisen ja oppimisen iloa. Tarinoissa nousi esille etenkin se, että opiskelijat olivat yllättyneet omasta osaamisen tasostaan. Kaikkien haastateltujen mielestä Haaga-Helia antaa hyvät valmiudet työelämään.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja siinä on sekä toiminnallisia että tutkimuksellisia piirteitä. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla seitsemää monimuoto-opiskelijaa sekä kahta asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin helmi-, maalis- ja syyskuussa 2015. Opinnäytetyön aineiston analyysimenetelminä käytettiin sisällönanalyysia ja narratiivista analyysia.
Haaga-Helia rakentaa markkinointikampanjansa melko pitkälle Haaga-Helian opiskelijoiden ja heidän uratarinoiden varaan, eli tarinoiden merkitys on erittäin suuri. Toimeksiantaja on tyytyväinen tuotettuihin tarinoihin, ja kaikkiin asetettuihin tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset.
Monimuoto-opiskelijoiden tarinoissa yhdistyi opiskelijoiden innostuneisuus opinnoista ja he kaikki kokivat tärkeäksi täydentää ja vahvistaa omaa osaamista muuttuvassa työelämässä. Kaikki opiskelijat olivat kokeneet opinnoissaan onnistumisen ja oppimisen iloa. Tarinoissa nousi esille etenkin se, että opiskelijat olivat yllättyneet omasta osaamisen tasostaan. Kaikkien haastateltujen mielestä Haaga-Helia antaa hyvät valmiudet työelämään.