Monivammapotilaan traumahälytys : bioanalyytikko-opiskelijan toiminta simulaatioharjoituksessa
Bifeldt, Hanna; Karlsson, Linda (2015)
Bifeldt, Hanna
Karlsson, Linda
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218972
Tiivistelmä
Traumahälytys on sovitun toimintamallin mukainen valmistautuminen monivammapotilaan akuuttihoitoon. Traumatiimi on ryhmä erikoisosaajia, joiden tehtävänä on huolehtia monivammapotilaan hoidosta ja tutkimisesta traumahälytystilanteessa. Monivammapotilaan akuuttihoito edellyttää moniammatillista yhteistyötä sekä sujuvaa kommunikointia traumatiimin jäsenten kesken. Laboratoriohoitajan tehtävä traumatiimissä on laskimoverinäytteiden ottaminen.
Traumatiimin simulaatioharjoitus mahdollistaa vakavasti loukkaantuneen potilaan ensivaiheen hoidon harjoittelun turvallisessa ja riskittömässä ympäristössä. Simulaatio-oppimisen on koettu parantavan yksilön tiimityöskentelytaitoja ja kommunikointia moniammatillisessa ryhmässä. Moniammatillisessa tiimissä toimimista tulisi harjoitella jo opiskeluaikana.
Tämän opinnäytetyön aihe saatiin Turun ammattikorkeakoululta ja se on osa laajempaa ”Traumatiimin toiminta monivammapotilastilanteessa” –projektia. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää kirjallisuuskatsauksen sekä sen pohjalta laaditun bioanalyytikko-opiskelijoille suunnatun toimintaohjeen moniammatilliseen traumatiimisimulaatioon.
Toimintaohjeen toimivuus esitestattiin kahdessa eri simulaatioharjoituksessa. Esitestauksiin osallistui bioanalyytikko-opiskelijoiden lisäksi myös ensihoitaja- ja röntgenhoitajaopiskelijoita sekä lääketieteen opiskelija. Esitestausten jälkeen toimintaohjetta täydennettiin ja korjattiin. Esitestauksiin osallistuneet bioanalyytikko-opiskelijat pitivät simulaatioharjoitusta mielenkiintoisena ja opettavaisena. Simulaatio koettiin turvalliseksi tavaksi kehittää omaa osaamista sekä näytteenottajana että moniammatillisen tiimin jäsenenä.
Traumatiimin simulaatioharjoitus mahdollistaa vakavasti loukkaantuneen potilaan ensivaiheen hoidon harjoittelun turvallisessa ja riskittömässä ympäristössä. Simulaatio-oppimisen on koettu parantavan yksilön tiimityöskentelytaitoja ja kommunikointia moniammatillisessa ryhmässä. Moniammatillisessa tiimissä toimimista tulisi harjoitella jo opiskeluaikana.
Tämän opinnäytetyön aihe saatiin Turun ammattikorkeakoululta ja se on osa laajempaa ”Traumatiimin toiminta monivammapotilastilanteessa” –projektia. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää kirjallisuuskatsauksen sekä sen pohjalta laaditun bioanalyytikko-opiskelijoille suunnatun toimintaohjeen moniammatilliseen traumatiimisimulaatioon.
Toimintaohjeen toimivuus esitestattiin kahdessa eri simulaatioharjoituksessa. Esitestauksiin osallistui bioanalyytikko-opiskelijoiden lisäksi myös ensihoitaja- ja röntgenhoitajaopiskelijoita sekä lääketieteen opiskelija. Esitestausten jälkeen toimintaohjetta täydennettiin ja korjattiin. Esitestauksiin osallistuneet bioanalyytikko-opiskelijat pitivät simulaatioharjoitusta mielenkiintoisena ja opettavaisena. Simulaatio koettiin turvalliseksi tavaksi kehittää omaa osaamista sekä näytteenottajana että moniammatillisen tiimin jäsenenä.