PC-pelin käyttöliittymägrafiikan suunnittelu ja toteutus
Pärnänen, Jonna (2015)
Pärnänen, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719781
Tiivistelmä
Kun videopeliä lähtee pilkkomaan pienemmiksi osiksi, voi huomata, kuinka tärkeä rooli käyttöliittymällä on. Se sitoo pelin yhdeksi kokonaisuudeksi, sillä sen avulla pelaaja tekee valintoja, jotka vaikuttavat pelin kulkuun, ja sen avulla peli antaa pelaajalle palautetta näistä valinnoista. Hyvään käyttöliittymään ei yleensä edes kiinnitä erityistä huomiota, kun taas epälooginen ja vaikeaselkoinen käyttöliittymä ei jää keneltäkään huomaamatta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pc-pelin käyttöliittymägrafiikan suunnitteluun ja toteutukseen liittyvää teoriaa ja havainnollistaa sitä esimerkkien avulla. Työ etenee käyttöliittymän elinkaaren mukaisesti aloittaen suunnittelusta, edeten toteutukseen ja viimeisenä käsitellen käytettävyyden arviointia.
Tutkitun teorian pohjalta suunniteltiin ja tehtiin toimiva ja teemaan sopiva käyttöliittymä Iceflake Studiosin pc:llä pelattavaan pilkkipeliin. Lopputuloksena saatu käyttöliittymä vastasi toimeksiantajan odotuksia niin käytettävyydeltään kuin ulkoasultaan. Kyseisen pelin tekeminen on kuitenkin vielä kesken, joten käyttöliittymän hiominen ja muokkaaminen jatkuu edelleen.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin pääasiassa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Käyttöliittymän tekemiseen liittyi monia erilaisia aihealueita ja yksi jatkotutkimuskohde olisi laajentaa jokaista käsiteltyä aihepiiriä yksityiskohtaisemmalla tiedolla. Toinen mielenkiintoinen jatkotutkimuskohde olisi tutkia myös muille alustoille, kuten konsoleille tai mobiililaitteille, suunniteltujen käyttöliittymien eroja ja erityisvaatimuksia.
Tutkitun teorian pohjalta suunniteltiin ja tehtiin toimiva ja teemaan sopiva käyttöliittymä Iceflake Studiosin pc:llä pelattavaan pilkkipeliin. Lopputuloksena saatu käyttöliittymä vastasi toimeksiantajan odotuksia niin käytettävyydeltään kuin ulkoasultaan. Kyseisen pelin tekeminen on kuitenkin vielä kesken, joten käyttöliittymän hiominen ja muokkaaminen jatkuu edelleen.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin pääasiassa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Käyttöliittymän tekemiseen liittyi monia erilaisia aihealueita ja yksi jatkotutkimuskohde olisi laajentaa jokaista käsiteltyä aihepiiriä yksityiskohtaisemmalla tiedolla. Toinen mielenkiintoinen jatkotutkimuskohde olisi tutkia myös muille alustoille, kuten konsoleille tai mobiililaitteille, suunniteltujen käyttöliittymien eroja ja erityisvaatimuksia.