Metsät kuntoon marketissa -tapahtuman metsänhoidolliset vaikutukset
Paavola, Sirpa (2015)
Paavola, Sirpa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metsät kuntoon marketissa -tapahtuman vaikutusta metsänhoitotöihin ja puukauppoihin. Metsätapahtuma järjestettiin Seinäjoella syksyllä 2013. Opinnäytetyö tehtiin Suomen metsäkeskuksen toimeksiantona ja tutkimusaineisto kerättiin postikyselynä metsänomistajilta, jotka oli kutsuttu metsätapahtumaan henkilökohtaisella kirjeellä. Tapahtumaan kutsutut valittiin Metsäkeskuksen metsävaratietojen perusteella ja metsätilat sijaisivat Seinäjoen, Ilmajoen, Kuortaneen tai Lapuan alueella.
Vastauksen palauttaneista yli 80 prosenttia oli miehiä, ja vastaajista puolet oli alle 61-vuotiaita. Vastaajissa oli lähes yhtä paljon eläkeläisiä, yrittäjiä ja palkansaajia. Metsät kuntoon marketissa -tapahtumaan osallistuneista lähes puolet oli eläkeläisiä. Kyselytutkimuksen aineistoa on analysoitu erikseen sekä kaikkien vastaajien että tapahtumaan osallistuneiden osalta.
Metsät kuntoon marketissa -tapahtuma houkutteli paikalle suurten metsätilojen omistajia, sillä puolet tapahtumaan osallistuneista omistaa yli 50 hehtaaria metsää. Tapahtumaan osallistuneet metsänomistajat saivat myös suurempia puukauppatuloja kuin ne metsänomistajat, jotka eivät tapahtumaan osallistuneet. Metsätapahtumaan osallistuneet ovat olleet tyytyväisiä tapahtuman järjestelyihin, ja tapahtumasta on ollut apua metsänhoitotöiden ja puukauppojen tekemisessä. Osallistujat myös kilpailuttivat metsäkohdettaan useamman toimijan välillä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Metsät kuntoon marketissa –tapahtuman tyyppisen yleisötapahtuman avulla saadaan aktivoitua metsänomistajia metsänhoitotöihin tai puukauppaan. Puukauppojen yhteydessä tehdään myös muita metsänhoitotöitä. Tapahtuman järjestäjän suuri haaste on tarjota metsänomistajien omiin tavoitteisiin sopivaa, mielenkiintoista tietoa tai ohjelmaa sekä saada pienten ja suurten metsätilojen omistajat lähtemään tapahtumaan paikan päälle.
Vastauksen palauttaneista yli 80 prosenttia oli miehiä, ja vastaajista puolet oli alle 61-vuotiaita. Vastaajissa oli lähes yhtä paljon eläkeläisiä, yrittäjiä ja palkansaajia. Metsät kuntoon marketissa -tapahtumaan osallistuneista lähes puolet oli eläkeläisiä. Kyselytutkimuksen aineistoa on analysoitu erikseen sekä kaikkien vastaajien että tapahtumaan osallistuneiden osalta.
Metsät kuntoon marketissa -tapahtuma houkutteli paikalle suurten metsätilojen omistajia, sillä puolet tapahtumaan osallistuneista omistaa yli 50 hehtaaria metsää. Tapahtumaan osallistuneet metsänomistajat saivat myös suurempia puukauppatuloja kuin ne metsänomistajat, jotka eivät tapahtumaan osallistuneet. Metsätapahtumaan osallistuneet ovat olleet tyytyväisiä tapahtuman järjestelyihin, ja tapahtumasta on ollut apua metsänhoitotöiden ja puukauppojen tekemisessä. Osallistujat myös kilpailuttivat metsäkohdettaan useamman toimijan välillä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Metsät kuntoon marketissa –tapahtuman tyyppisen yleisötapahtuman avulla saadaan aktivoitua metsänomistajia metsänhoitotöihin tai puukauppaan. Puukauppojen yhteydessä tehdään myös muita metsänhoitotöitä. Tapahtuman järjestäjän suuri haaste on tarjota metsänomistajien omiin tavoitteisiin sopivaa, mielenkiintoista tietoa tai ohjelmaa sekä saada pienten ja suurten metsätilojen omistajat lähtemään tapahtumaan paikan päälle.