Hallitsemattoman alueella : Säännöt, rajat ja manipulaatio osallistavassa kehollisessa esityksessä Kehä
Hänninen, Isa (2015)
Hänninen, Isa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819841
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on monimuototyö, joka sisältää tämän kirjallisen osion sekä kirjoittajan kuvaaman dokumentin Kehä-esityksestä.
Opinnäytetyö tutkii osallistavan esityksen problematiikkaa. Se pureutuu kirjoittajan havaintoihin siitä, mitä taiteentekijän tulee erityisesti ottaa huomioon osallistavassa teoksessa osallistujan turvallisen ja vaistonvaraisen kokemuksen kannalta. Opinnäytetyössä näiksi asioiksi on nostettu esityksen säännöt, osallistujan ja esiintyjän rajat sekä manipulaation määrä ja laatu esityksessä. Näitä asioita tutkitaan Todellisuuden tutkimuskeskuksen tuottaman Kehä esityksen näkökulmasta, jota kirjoittaja on ollut mukana työstämässä vuosina 2012–2013.
Opinnäytetyö avaa Kehä-esityksen prosessia kirjoittajan omien havaintojen, projektia vetäneiden henkilöiden haastatteluiden ja projektin työryhmän kokemusten perusteella. Se sisältää lähdemateriaalia psykologian ja taiteen kentältä.
Opinnäytetyössä avataan raja-käsitettä kehityshistorian näkökulmasta ja nostetaan esiin osallistujan sekä esiintyjän omien rajojen tiedostamisen tärkeys esitystilanteessa sekä pohditaan ja esitellään työkaluja tähän. Työssä tutkitaan, mitä tapahtuu, kun raja ylittyy joko negatiivisella tai positiivisella tavalla.
Työ pohtii myös esityksen sääntöjen sekä sen manipulaation problematiikkaa. Kuinka esitys tarjoaisi osallistujalle työkaluja vaistonvaraiseen, aitoon kohtaamiseen, kuitenkaan johdattelematta kohtaajan kokemusta liikaa? Kuinka saadaan osallistujayhteisö virittymään kohtaamaan toisensa mutta pysymään eri vaihtoehdoille avoimena?
Opinnäytetyö tutkii osallistavan esityksen problematiikkaa. Se pureutuu kirjoittajan havaintoihin siitä, mitä taiteentekijän tulee erityisesti ottaa huomioon osallistavassa teoksessa osallistujan turvallisen ja vaistonvaraisen kokemuksen kannalta. Opinnäytetyössä näiksi asioiksi on nostettu esityksen säännöt, osallistujan ja esiintyjän rajat sekä manipulaation määrä ja laatu esityksessä. Näitä asioita tutkitaan Todellisuuden tutkimuskeskuksen tuottaman Kehä esityksen näkökulmasta, jota kirjoittaja on ollut mukana työstämässä vuosina 2012–2013.
Opinnäytetyö avaa Kehä-esityksen prosessia kirjoittajan omien havaintojen, projektia vetäneiden henkilöiden haastatteluiden ja projektin työryhmän kokemusten perusteella. Se sisältää lähdemateriaalia psykologian ja taiteen kentältä.
Opinnäytetyössä avataan raja-käsitettä kehityshistorian näkökulmasta ja nostetaan esiin osallistujan sekä esiintyjän omien rajojen tiedostamisen tärkeys esitystilanteessa sekä pohditaan ja esitellään työkaluja tähän. Työssä tutkitaan, mitä tapahtuu, kun raja ylittyy joko negatiivisella tai positiivisella tavalla.
Työ pohtii myös esityksen sääntöjen sekä sen manipulaation problematiikkaa. Kuinka esitys tarjoaisi osallistujalle työkaluja vaistonvaraiseen, aitoon kohtaamiseen, kuitenkaan johdattelematta kohtaajan kokemusta liikaa? Kuinka saadaan osallistujayhteisö virittymään kohtaamaan toisensa mutta pysymään eri vaihtoehdoille avoimena?