Tiimin osaamisen itsearviointi ja kehittämissuunnitelma
Jääskeläinen, Olli (2015)
Jääskeläinen, Olli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719717
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli koulutusalan yritys, joka järjestää maahanmuuttajakoulutusta, sosiaali- ja terveysalan koulutusta, työnhakuvalmennusta sekä muita asiantuntijapalveluita.
Teoriaviitekehyksen muodostaa osaamisen johtaminen. Organisaation osaaminen muodostuu yksilöiden osaamisesta, joten työssä käsitellään sekä yksilön että organisaation osaamista. Osaamisen johtamisessa on keskeistä jatkuva yksilöiden osaamisen kehittäminen ja heidän osaamisensa tehokas hyödyntäminen. Yritysten arvosta huomattava osa on nykyisin aineetonta pääomaa, josta osaamispääoma muodostaa merkittävimmän osan. Työssä painotetaan myös esimiestyöskentelyn näkökulmaa. Osaamistason kohottamisessa keskeisiä ovat erilaiset osaamisen arviointityökalut sekä käytettävät menetelmät.
Keskeisinä kehittämistehtävinä työssä oli laatia kohdeorganisaation yhdelle henkilöstöryhmälle, eli sosiaali- ja terveysalan kouluttajatiimille osaamisen itsearviointi, tähän liittyvä osaamiskartta ja laatia tiimille osaamisen kehittymissuunnitelma. Tavoitteena oli myös käynnistää kehityskeskustelut ja laatia näihin liittyvä opas. Työ oli käytännönläheinen, toiminnallinen kehittämistyö, jossa hyödynnettiin toimintatutkimuksen elementtejä.
Työn tutkimuksellisena kehittämisen menetelmänä hyödynnettiin toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksen kaltaista oli opinnäytetyön tekijän aktiivinen osallistuminen itse projektiin työryhmän jäsenenä sekä projektin syklisyys. Aineistoa kerättiin paitsi osaamisen itsearviointikyselyllä, myös havainnoimalla. Osallistuva havainnointi sekä tutkimuskansio olivat keskeisiä aineiston keräämisen menetelmiä.
Työ täytti sille asetetut kehittämistehtävät. Itsearviointi laadittiin suunnitellusti ja siitä johdettiin kehittymissuunnitelma. Itsearvioinnin tulos on esitettävissä graafisesti osaamiskarttana (osaamisympyrä). Kehityskeskusteluita ei työn aikataulun puitteissa ehditty käynnistää. Projektin aikana kuitenkin laadittiin web-sivusto, jonne koottiin osaamisen johtamisen ja kehittämisen materiaalia. Sivustolla on myös kehityskeskusteluopas ja kehityskeskustelurunko. Projektin aikana kehitettyä itsearvioinnin mallia voidaan hyödyntää myöhemmin organisaatiossa.
Teoriaviitekehyksen muodostaa osaamisen johtaminen. Organisaation osaaminen muodostuu yksilöiden osaamisesta, joten työssä käsitellään sekä yksilön että organisaation osaamista. Osaamisen johtamisessa on keskeistä jatkuva yksilöiden osaamisen kehittäminen ja heidän osaamisensa tehokas hyödyntäminen. Yritysten arvosta huomattava osa on nykyisin aineetonta pääomaa, josta osaamispääoma muodostaa merkittävimmän osan. Työssä painotetaan myös esimiestyöskentelyn näkökulmaa. Osaamistason kohottamisessa keskeisiä ovat erilaiset osaamisen arviointityökalut sekä käytettävät menetelmät.
Keskeisinä kehittämistehtävinä työssä oli laatia kohdeorganisaation yhdelle henkilöstöryhmälle, eli sosiaali- ja terveysalan kouluttajatiimille osaamisen itsearviointi, tähän liittyvä osaamiskartta ja laatia tiimille osaamisen kehittymissuunnitelma. Tavoitteena oli myös käynnistää kehityskeskustelut ja laatia näihin liittyvä opas. Työ oli käytännönläheinen, toiminnallinen kehittämistyö, jossa hyödynnettiin toimintatutkimuksen elementtejä.
Työn tutkimuksellisena kehittämisen menetelmänä hyödynnettiin toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksen kaltaista oli opinnäytetyön tekijän aktiivinen osallistuminen itse projektiin työryhmän jäsenenä sekä projektin syklisyys. Aineistoa kerättiin paitsi osaamisen itsearviointikyselyllä, myös havainnoimalla. Osallistuva havainnointi sekä tutkimuskansio olivat keskeisiä aineiston keräämisen menetelmiä.
Työ täytti sille asetetut kehittämistehtävät. Itsearviointi laadittiin suunnitellusti ja siitä johdettiin kehittymissuunnitelma. Itsearvioinnin tulos on esitettävissä graafisesti osaamiskarttana (osaamisympyrä). Kehityskeskusteluita ei työn aikataulun puitteissa ehditty käynnistää. Projektin aikana kuitenkin laadittiin web-sivusto, jonne koottiin osaamisen johtamisen ja kehittämisen materiaalia. Sivustolla on myös kehityskeskusteluopas ja kehityskeskustelurunko. Projektin aikana kehitettyä itsearvioinnin mallia voidaan hyödyntää myöhemmin organisaatiossa.