Videoituva yhteiskunta : videoviestintästrategia Veikkausliigaseuroille
Kouhia, Marko; Salminen, Mikko (2015)
Kouhia, Marko
Salminen, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120919999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120919999
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on määrittää laadukkaan videoviestinnän malli jalkapallon Veikkausliiga-seuroille. Opinnäytetyössä tutkimme Veikkausliiga-seurojen nykyviestintää videon näkökulmasta seurojen omia TV-kanavia tarkastelemalla ja seuraviestijöitä haastattelemalla. Lisäksi tutkimme yhteisöviestintää ja nykyaikaisen digitaalisen videon mahdollisuuksia ja ominaisuuksia kirjallisuuden, verkkoartikkeleiden ja tilastojen pohjalta.
Tutkimukseemme nojaten luomme videoviestintästrategian, jonka avulla Veikkausliigaseurat nostavat imagoaan ja brändiään, vahvistavat yhteistyökumppanuussuhteitaan sekä tavoittavat uutta yleisöä ja uusia yhteistyöyrityksiä. Video kiinnitetään paremmin osaksi integroitua markkinointiviestintää. Vastaamme pääkysymykseemme, millaista Veikkausliiga-seurojen videoviestinnän tulisi olla kaudella 2016?
Nykytilannetta kartoittaessa havaitsimme, että videota käytetään yksinkertaisesti ja suunnittelemattomasti. Tekemissämme tutkimushaastatteluissa syyksi mainittiin usein resurssipula – seuroilla ei ole aikaa paneutua videoiden tekemiseen eikä rahaa palkata videon tekijää. Resurssipulan taakse ei voi piiloutua, sillä hyvin suunnitellulla videoviestintästrategialla säästetään aikaa ja rahaa.
Tuoreiden tutkimusten mukaan verkkovideota kulutetaan jo nyt enemmän kuin perinteistä televisiota. Myös printtimedia näivettyy kiihtyvällä vauhdilla. Diginatiivit ja z-sukupolvi ovat kasvaneet kiinni videoihin ja sosiaaliseen mediaan ja ne ovat tärkeä osa heidän päivittäistä kommunikointiaan. Siksi Veikkausliiga-seurojen on pakko huomioida viestinnässään median kulutuksen muuttuminen ja korostettava videon roolia viestinnässään. Hyvin organisoidulla, suunnitellulla, kohdennetulla ja laadukkaalla videoviestinnällä seurat vastaavat tähän kehitykseen ja tekevät itsestään mielenkiintoisempia toimijoita.
Videoviestintästrategiamalli on sovellettavissa myös muihin (urheilu)organisaatioihin.
Tutkimukseemme nojaten luomme videoviestintästrategian, jonka avulla Veikkausliigaseurat nostavat imagoaan ja brändiään, vahvistavat yhteistyökumppanuussuhteitaan sekä tavoittavat uutta yleisöä ja uusia yhteistyöyrityksiä. Video kiinnitetään paremmin osaksi integroitua markkinointiviestintää. Vastaamme pääkysymykseemme, millaista Veikkausliiga-seurojen videoviestinnän tulisi olla kaudella 2016?
Nykytilannetta kartoittaessa havaitsimme, että videota käytetään yksinkertaisesti ja suunnittelemattomasti. Tekemissämme tutkimushaastatteluissa syyksi mainittiin usein resurssipula – seuroilla ei ole aikaa paneutua videoiden tekemiseen eikä rahaa palkata videon tekijää. Resurssipulan taakse ei voi piiloutua, sillä hyvin suunnitellulla videoviestintästrategialla säästetään aikaa ja rahaa.
Tuoreiden tutkimusten mukaan verkkovideota kulutetaan jo nyt enemmän kuin perinteistä televisiota. Myös printtimedia näivettyy kiihtyvällä vauhdilla. Diginatiivit ja z-sukupolvi ovat kasvaneet kiinni videoihin ja sosiaaliseen mediaan ja ne ovat tärkeä osa heidän päivittäistä kommunikointiaan. Siksi Veikkausliiga-seurojen on pakko huomioida viestinnässään median kulutuksen muuttuminen ja korostettava videon roolia viestinnässään. Hyvin organisoidulla, suunnitellulla, kohdennetulla ja laadukkaalla videoviestinnällä seurat vastaavat tähän kehitykseen ja tekevät itsestään mielenkiintoisempia toimijoita.
Videoviestintästrategiamalli on sovellettavissa myös muihin (urheilu)organisaatioihin.