Musiikkimatkailutuotteen suunnittelu Joensuuhun
Raappana, Paavo (2015)
Raappana, Paavo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Joensuussa sijaitsevia populaarimusiikille tärkeitä paikkoja, rakennuksia sekä kohteisiin liittyviä tarinoita. Toiminnallisessa osiossa Joensuuhun suunniteltiin musiikkimatkailutuote, joka hyödyntää paikkakunnalla vaikuttaneita artisteja sekä yhtyeitä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli joensuulainen Esittävän taiteen tila ry. Tarkoituksena matkailutuotteen suunnittelulle oli monipuolistaa paikallista musiikkimatkailutarjontaa.
Opinnäytetyön tietoperustaksi selvitettiin kulttuuri- ja musiikkimatkailun vetovoimatekijöitä ja tarinoiden, tuotteistamisen, asiakassegmentoinnin sekä jakelukanavien merkitystä matkailutuotteen suunnittelussa. Matkailutuotteen sisältöjen suunnittelussa hyödynnettiin aineistoa joensuulaisesta populaarimusiikista, joka kerättiin kirjallisten lähteiden sekä haastattelujen avulla. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka tuloksena saatiin kvalitatiivista aineistoa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös kansainvälisiä sekä kotimaisia esimerkkejä musiikkimatkailusta.
Suunniteltu musiikkimatkailutuote oli opastettu kierros, johon voi lisätä myös draamallisia elementtejä. Muita tuotteistamisideoita oli opetuksellinen tuote sekä mobiilisovellus. Opinnäytetyöprosessin aikana suunniteltuja tuotteita on mahdollista jatkokehittää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustaksi selvitettiin kulttuuri- ja musiikkimatkailun vetovoimatekijöitä ja tarinoiden, tuotteistamisen, asiakassegmentoinnin sekä jakelukanavien merkitystä matkailutuotteen suunnittelussa. Matkailutuotteen sisältöjen suunnittelussa hyödynnettiin aineistoa joensuulaisesta populaarimusiikista, joka kerättiin kirjallisten lähteiden sekä haastattelujen avulla. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka tuloksena saatiin kvalitatiivista aineistoa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös kansainvälisiä sekä kotimaisia esimerkkejä musiikkimatkailusta.
Suunniteltu musiikkimatkailutuote oli opastettu kierros, johon voi lisätä myös draamallisia elementtejä. Muita tuotteistamisideoita oli opetuksellinen tuote sekä mobiilisovellus. Opinnäytetyöprosessin aikana suunniteltuja tuotteita on mahdollista jatkokehittää tulevaisuudessa.