IHANTEELLINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ KÄYTÄNNÖN HARJOITTELUSSA SAIRAANHOITAJAOPISKELIJAN NÄKÖKULMASTA
Frimodig, Anastasia; Savolainen, Sami (2015)
Frimodig, Anastasia
Savolainen, Sami
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920090
Tiivistelmä
Käytännön harjoittelu on iso osa sairaanhoitajakoulutusta. Koulutus on tiukasti säädeltyä ja koulutuksella pyritään ammattitaitoisiin valmistuviin sairaanhoitajiin.
Käytännön harjoitteluun jää iso osa teorian ja käytännön yhdistämistä sekä kädentaitojen oppiminen ja harjoittelu.
Opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käytännön harjoitte-luiden suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksia siitä, minkälainen ihanteellinen harjoitteluympäristö ja harjoittelun ohjaaja olisi.
Teemahaastatteluna toteutettuun kvalitatiiviseen tutkimukseen osallistui viisi valmistumisen kynnyksellä olevaa opiskelijaa. Heidän vastauksensa analysoitiin sisältöanalyysin avulla.
Opiskelijat kokivat että harjoittelupaikkaan perehdytykseen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ja opiskelijaa ei saisi jättää yksin ensimmäisinä päivinä. Opiskelijat toivat esiin sitä että ihanteellinen ohjaaja antaisi mahdollisuuden harjoitella, ottaisi mukaan erilaisiin toimenpiteisiin ja mahdollistaisi myös harjoittelupaikan ulkopuolella tapahtuvat liikkumisen. Opiskelijat toivoivat että heidät hyväksyttäisiin harjoittelupaikassa kollegana tai tulevana työtoverina ja että heidät pidettäisiin ulkona harjoittelupaikan si-säisistä konflikteista.
Käytännön harjoitteluun jää iso osa teorian ja käytännön yhdistämistä sekä kädentaitojen oppiminen ja harjoittelu.
Opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käytännön harjoitte-luiden suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksia siitä, minkälainen ihanteellinen harjoitteluympäristö ja harjoittelun ohjaaja olisi.
Teemahaastatteluna toteutettuun kvalitatiiviseen tutkimukseen osallistui viisi valmistumisen kynnyksellä olevaa opiskelijaa. Heidän vastauksensa analysoitiin sisältöanalyysin avulla.
Opiskelijat kokivat että harjoittelupaikkaan perehdytykseen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ja opiskelijaa ei saisi jättää yksin ensimmäisinä päivinä. Opiskelijat toivat esiin sitä että ihanteellinen ohjaaja antaisi mahdollisuuden harjoitella, ottaisi mukaan erilaisiin toimenpiteisiin ja mahdollistaisi myös harjoittelupaikan ulkopuolella tapahtuvat liikkumisen. Opiskelijat toivoivat että heidät hyväksyttäisiin harjoittelupaikassa kollegana tai tulevana työtoverina ja että heidät pidettäisiin ulkona harjoittelupaikan si-säisistä konflikteista.