Asiakastyytyväisyys sähköiseen nimikirjoitukseen : Case: Handelsbanken Kuopio
Räsänen, Mari (2015)
Räsänen, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920074
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä sähköistä nimikirjoitusta kohtaan Kuopion Handelsbankenin konttorilla. Tavoitteena oli saada tietää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat sähköiseen nimikirjoitukseen kokonaisuudessaan, siihen käytettävän allekirjoitusalustan toimintaan ja allekirjoituksen kehitykseen tavallisesta allekirjoituksesta sähköiseen nimikirjoitukseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kahta työn pääteemaa, jotka ovat asiakastyytyväisyys ja sähköinen nimikirjoitus. Teoriaosuuden aluksi on myös kerrottu pankkialan kehityksestä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä toimi paperinen kyselylomake. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat ne Handelsbankenin Kuopion konttorin asiakkaat, jotka ovat käyttäneet sähköistä nimikirjoitusta. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuun 2015 aikana, jolloin kyselylomakkeet olivat konttorilla toimihenkilöiden työpisteillä asiakkaiden vastattavana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Handelsbankenin Kuopion konttorin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä
sähköiseen nimikirjoitukseen ja sen toimintaan. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat sähköisen nimikirjoituksen nopeuteen ja pankin toimihenkilöiden opastukseen sähköisen nimikirjoituksen käytössä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kahta työn pääteemaa, jotka ovat asiakastyytyväisyys ja sähköinen nimikirjoitus. Teoriaosuuden aluksi on myös kerrottu pankkialan kehityksestä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä toimi paperinen kyselylomake. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat ne Handelsbankenin Kuopion konttorin asiakkaat, jotka ovat käyttäneet sähköistä nimikirjoitusta. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuun 2015 aikana, jolloin kyselylomakkeet olivat konttorilla toimihenkilöiden työpisteillä asiakkaiden vastattavana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Handelsbankenin Kuopion konttorin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä
sähköiseen nimikirjoitukseen ja sen toimintaan. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat sähköisen nimikirjoituksen nopeuteen ja pankin toimihenkilöiden opastukseen sähköisen nimikirjoituksen käytössä.