Sosiaalisen median ohjeistus kuntokeskukselle
Koponen, Kaisa-Katariina (2015)
Koponen, Kaisa-Katariina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120335
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Keski-Suomessa toimiva kuntokeskus, joka haluaa pysyä nimettömänä, eli Kuntokeskus X. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka liikuntakeskuksissa voidaan käyttää sosiaalista mediaa asiakkaita ja kuntokeskuksia hyödyttävällä tavalla. Kuntokeskus X:n asiakkailta kysyttiin toiveita sosiaalisessa mediassa kohtaamisesta Kuntokeskus X:n kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia Kuntokeskus X:lle ohjeistus sosiaalisen median käyttöön asiakkaita sekä kuntokeskusta palvelevalla tavalla.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus suoritet-tiin verkkokyselynä Webrobol-kyselyohjelmalla. Kyselyn linkki julkaistiin Kuntokeskus X:n Facebook-sivuilla sekä WWW-sivuilla, jotka olivat tutkimushetkellä Kuntokeskus X:n aino-at tavoitusmahdollisuudet verkossa. Perusjoukko oli Kuntokeskus X:n Facebook-sivun 1 494 tykkääjää, sillä tavoitteena oli saada vastaukset aktiivisimmalta sosiaalisen median käyttäjäjoukolta. Vastauksia saatiin 119 kappaletta, ja vastausprosentti oli 8 %.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Kuntokeskus X:n asiakkaat haluavat tavoittaa Kunto-keskus X:n sosiaalisessa mediassa. Suosituimpia palveluja kuntokeskuksen tavoittami-seen olivat Facebook, YouTube, blogit, Instagram ja Twitter. Juuri kukaan asiakkaista ei ollut kuullut Kuntokeskus X:stä ensimmäistä kertaa SoMen kautta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat haluavat julkaisuihin reagoitavan saman päivän aikana ja toivovat kun-tokeskukselta useaa julkaisua viikossa. Tulosten perusteella Kuntokeskus X:lle tehtiin ohjeistus sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Siinä huomioidaan tutkimustulokset sekä teoria.
Kuntokeskus X:n lisäksi ohjeistusta voidaan käyttää myös muissa kuntokeskuksissa ja muilla aloilla.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus suoritet-tiin verkkokyselynä Webrobol-kyselyohjelmalla. Kyselyn linkki julkaistiin Kuntokeskus X:n Facebook-sivuilla sekä WWW-sivuilla, jotka olivat tutkimushetkellä Kuntokeskus X:n aino-at tavoitusmahdollisuudet verkossa. Perusjoukko oli Kuntokeskus X:n Facebook-sivun 1 494 tykkääjää, sillä tavoitteena oli saada vastaukset aktiivisimmalta sosiaalisen median käyttäjäjoukolta. Vastauksia saatiin 119 kappaletta, ja vastausprosentti oli 8 %.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Kuntokeskus X:n asiakkaat haluavat tavoittaa Kunto-keskus X:n sosiaalisessa mediassa. Suosituimpia palveluja kuntokeskuksen tavoittami-seen olivat Facebook, YouTube, blogit, Instagram ja Twitter. Juuri kukaan asiakkaista ei ollut kuullut Kuntokeskus X:stä ensimmäistä kertaa SoMen kautta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat haluavat julkaisuihin reagoitavan saman päivän aikana ja toivovat kun-tokeskukselta useaa julkaisua viikossa. Tulosten perusteella Kuntokeskus X:lle tehtiin ohjeistus sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Siinä huomioidaan tutkimustulokset sekä teoria.
Kuntokeskus X:n lisäksi ohjeistusta voidaan käyttää myös muissa kuntokeskuksissa ja muilla aloilla.