Yrittäjät tapahtuman sidosryhmänä Case Siilifolk
Kohonen, Anne (2015)
Kohonen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320476
Tiivistelmä
Savon Kansantaide ry järjestää Siilinjärvellä vuosittain heinäkuun ensimmäisellä viikolla 6-päiväisen kansanmusiikki-festivaalin, Siilifolkin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten siilinjärveläiset yrittäjät suhtautuvat Siilifolkiin ja Siilifolkin tukemiseen. Opinnäytetyö toteutetaan haastattelututkimuksena, jonka yhtenä painopisteenä on myös kuulostella yrittäjien ja yritysmaailman toiveita siitä millainen Siilifolkin tulisi olla. Siilifolkin aikana on kerätty satunnaisesti halukkailta osallistujilta palautetta, mutta yrittäjille suunnattua kyselyä ei ole ennen toteutettu.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena haastattelututkimuksena kahden viikon aikana Siilifolk-festivaalin jälkeen ajalla 6. – 17.7.2015. Yksittäisiä haastatteluja tehtiin ajalla 20.7. – 4.8.2015. Kyselyyn osallistui suurin osa Siilinjärven ydinkeskustan yrityksistä ja joitakin yhteistyöyrityksiä keskustan ulkopuolelta. Tutkimusaineisto koostuu neljästäkymmenestä haastattelusta, joista 38 tehtiin kyselyhaastatteluna ja kaksi yritystä halusi vastata kyselyyn sähköisesti. Kyselylomake koottiin ja aineisto analysoitiin Webropol-menetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että siilinjärveläiset yrittäjät haluavat olla tukemassa Siilifolkia ja kokevat festivaalin tärkeänä Siilinjärvelle ja paikallisille yrityksille. Opinnäytetyössä keskeiseksi aiheeksi tulosten esittämisen ohella nousi pohdinta Siilifolk-festivaalin kehittämisestä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena haastattelututkimuksena kahden viikon aikana Siilifolk-festivaalin jälkeen ajalla 6. – 17.7.2015. Yksittäisiä haastatteluja tehtiin ajalla 20.7. – 4.8.2015. Kyselyyn osallistui suurin osa Siilinjärven ydinkeskustan yrityksistä ja joitakin yhteistyöyrityksiä keskustan ulkopuolelta. Tutkimusaineisto koostuu neljästäkymmenestä haastattelusta, joista 38 tehtiin kyselyhaastatteluna ja kaksi yritystä halusi vastata kyselyyn sähköisesti. Kyselylomake koottiin ja aineisto analysoitiin Webropol-menetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että siilinjärveläiset yrittäjät haluavat olla tukemassa Siilifolkia ja kokevat festivaalin tärkeänä Siilinjärvelle ja paikallisille yrityksille. Opinnäytetyössä keskeiseksi aiheeksi tulosten esittämisen ohella nousi pohdinta Siilifolk-festivaalin kehittämisestä.