Osallistava tupakkavalistus : Tupakkavalistus Kajaanin Hauholan koulun 6-luokkalaisille
Ronkainen, Atte; Hyvönen, Mari (2015)
Ronkainen, Atte
Hyvönen, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420557
Tiivistelmä
Tarkasteltaessa terveystapatutkimusjaksoa 1980-luvun alusta lähtien tähän päivään, voidaan havaita, että nuorten tupakkatuotteiden päivittäinen käyttö on vähentynyt 2000-luvulle tultaessa. Vaikka tupakkatuotteiden käyttö on vä-hentynyt, se koetaan edelleen ongelmaksi. Tupakoimattomuudesta on olemassa erilaisia kampanjoita ja sen puolesta puhutaan hyvin paljon.
Tämä opinnäytetyö on osallistava tupakkavalistus, joka on suunnattu peruskoulun kuudennen luokan oppilaille. Työ sisältää valistuksessa käytetyn materiaalin teoriataustan ja itse valistuksen rungon ja itse osallistavan tupakkavalis-tuksen rastien kuvauksen. Rastien sisällöt on tehty vastaamaan opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Viitekehyk-senä opinnäytetyössä toimi varhaisnuoruus kehitysvaiheena, ennalta ehkäisevä päihdetyö ja päihdevalistus sekä nuorten tupakkatuotteiden käyttö ja niiden terveysvaikutukset. Opinnäytetyö koostuu raportista, ennakkokyselystä, osallistavasta tupakkavalistuksesta sekä palautekyselystä.
Opinnäytetyö tuotoksena tehtiin osallistavan tupakkavalistus Kajaanin Hauholan koululle. Koululla oli huomattu, että tupakkakokeilut ja tupakoinnin aloittaminen tapahtuu usein 6-luokka-asteen jälkeen. Tämä esille noussut huoli oli alkuajatuksena opinnäytetyölle ja sen sisällölle. Työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantaja koulun, Kajaanin nuoriso-työn ja Hyvinvointi hakusessa – riippuvuus riskinä -hankkeen kanssa. Yhteistyön tuloksena suunniteltiin tupakkavalis-tuksen sisältö ja toteutustapa. Tupakkavalistuksemme koostui 6 eri rastista, joilla käsiteltiin tupakkatuotteita eri nä-kökulmista.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toteutustavaksi valittiin osallistava tupakkavalistus. Nuoria osallistettiin mukaan valistuksen sisällön suunnitteluun ennakkokyselyllä sekä palautekyselyllä. Tällä menetelmällä saatiin valistukseen nuorten omat mielipiteet kuuluville ja sisällöstä heitä palvelevan. Ennakkokyselyn perusteella pystyttiin luomaan sisäl-löllisesti nuoria kiinnostava valistus. Palautekyselyn pohjalta valistusta voidaan muokata toimivammaksi kokonaisuu-deksi tulevaisuudessa. Työssä hyödynnettiin Demingin ympyrää, jotta valistus oli jatkuvasti kehittyvä ja silloisia tar-peita vastaava.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä nuoria osallistava tupakkavalistus, joka palvelee tulevaisuudessa toimeksianta-jaamme sekä yhteistyökumppaneitamme. Tavoitteena on sisällyttää tupakkavalistus toimeksiantaja koulun opetus-suunnitelmaan päihdevalistuksen osalta. Tupakkavalistuksen oli tarkoitus lisätä nuorten tietoutta tupakoinnin vaaroista toiminnallisin keinoin. Valistuksella korostettiin myös nuorten omien valintojen merkitystä myöhemmässä elämässä.
Tämä opinnäytetyö on osallistava tupakkavalistus, joka on suunnattu peruskoulun kuudennen luokan oppilaille. Työ sisältää valistuksessa käytetyn materiaalin teoriataustan ja itse valistuksen rungon ja itse osallistavan tupakkavalis-tuksen rastien kuvauksen. Rastien sisällöt on tehty vastaamaan opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Viitekehyk-senä opinnäytetyössä toimi varhaisnuoruus kehitysvaiheena, ennalta ehkäisevä päihdetyö ja päihdevalistus sekä nuorten tupakkatuotteiden käyttö ja niiden terveysvaikutukset. Opinnäytetyö koostuu raportista, ennakkokyselystä, osallistavasta tupakkavalistuksesta sekä palautekyselystä.
Opinnäytetyö tuotoksena tehtiin osallistavan tupakkavalistus Kajaanin Hauholan koululle. Koululla oli huomattu, että tupakkakokeilut ja tupakoinnin aloittaminen tapahtuu usein 6-luokka-asteen jälkeen. Tämä esille noussut huoli oli alkuajatuksena opinnäytetyölle ja sen sisällölle. Työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantaja koulun, Kajaanin nuoriso-työn ja Hyvinvointi hakusessa – riippuvuus riskinä -hankkeen kanssa. Yhteistyön tuloksena suunniteltiin tupakkavalis-tuksen sisältö ja toteutustapa. Tupakkavalistuksemme koostui 6 eri rastista, joilla käsiteltiin tupakkatuotteita eri nä-kökulmista.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toteutustavaksi valittiin osallistava tupakkavalistus. Nuoria osallistettiin mukaan valistuksen sisällön suunnitteluun ennakkokyselyllä sekä palautekyselyllä. Tällä menetelmällä saatiin valistukseen nuorten omat mielipiteet kuuluville ja sisällöstä heitä palvelevan. Ennakkokyselyn perusteella pystyttiin luomaan sisäl-löllisesti nuoria kiinnostava valistus. Palautekyselyn pohjalta valistusta voidaan muokata toimivammaksi kokonaisuu-deksi tulevaisuudessa. Työssä hyödynnettiin Demingin ympyrää, jotta valistus oli jatkuvasti kehittyvä ja silloisia tar-peita vastaava.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä nuoria osallistava tupakkavalistus, joka palvelee tulevaisuudessa toimeksianta-jaamme sekä yhteistyökumppaneitamme. Tavoitteena on sisällyttää tupakkavalistus toimeksiantaja koulun opetus-suunnitelmaan päihdevalistuksen osalta. Tupakkavalistuksen oli tarkoitus lisätä nuorten tietoutta tupakoinnin vaaroista toiminnallisin keinoin. Valistuksella korostettiin myös nuorten omien valintojen merkitystä myöhemmässä elämässä.