Selvitys Espoon kaupungin rantavalvonnan tärkeydestä kesällä 2015
Turunen, Mandi; Eteläaho, Emma (2015)
Turunen, Mandi
Eteläaho, Emma
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121220439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121220439
Tiivistelmä
Suomi on meren äärellä sijaitseva tuhansien järvien maa, joten uimareita rannoilla riittää. Tämän työn toimeksiantajana toimi Espoon kaupunki, jossa merenrantakaupunkina on yhteensä 21 yleistä uimarantaa, joista valvottuja rantoja on yhteensä seitsemän. Rantavalvojia Espoon kaupungilla työskentelee vuosittain yhteensä noin 30.
Muihin pohjoismaihin verrattuna Suomessa tapahtuu väkilukuun suhteutettuna paljon hukkumiskuolemia vuosittain. Vuonna 2014 Suomessa hukkui 152 ihmistä. Suurin osa hukkumisista tapahtuu valvontakauden aikana kesä-heinäkuussa. Olisiko rantavalvontaa aiheellista kehittää, jotta hukkumiskuolemilta vältyttäisiin?
Hengenpelastuksen ja rantavalvonnan historia Suomessa ylettyy muutaman sadan vuoden taakse. Nykypäivänä hengenpelastustaidot ovat kunnossa, mutta rantavalvojan työnkuvaa muutoin on hyvä miettiä esimerkiksi palvelun tehokkuuden ja asiakaskokemusten kannalta. Espoon kaupungin rantavalvontatyö on kehittynyt vuosien varrella nopeasti talkoohenkisestä toiminnasta huomattavasti organisoidummaksi, ja nyt halutaan saada selville myös asiakkaiden näkökulma asiaan – näkyvätkö muutokset asiakkaille, ja mitä voitaisiin vielä kehittää.
Tutkimuksen tavoitteena oli kyselytutkimuksen avulla kartoittaa rannankäyttäjien kokemuksia rantavalvonnasta kesän 2015 rantavalvontakaudella. Näin saatiin arvokasta tietoa siitä, mitä asiakkaat pitävät tärkeänä ja tietävätkö he mitä rantavalvojien työtehtäviin oikeasti kuuluu. Kyselyyn oli mahdollista vastata joko Espoon kaupungin Internetsivujen kautta tai paperiseen versioon, joita jaettiin rannalla kävijöille.
Palvelumuotoilu on kasvava osaamisala, jossa käytetään muotoiluosaamisen menetelmiä käyttäjätiedon keräämiseen ja hyödyntämiseen. Palvelumuotoilun teoriaosuuden tarkastelu tässä työssä on rajattu asiakasymmärrykseen ja palvelupolun kehittämiseen Espoon kaupungille tulevaisuuden työvälineeksi.
Kyselystä saatujen vastausten perusteella rantavalvontaa pidetään erittäin tarpeellisena palveluna Espoossa. Vastaajilla oli kuitenkin vaihteleva käsitys siitä, mitkä työtehtävät rantavalvojille kuuluvat. Palvelutuokioiden ja kontaktipisteiden tarkemman suunnittelun myötä asiakkaiden turvallisuustietoisuus sekä tietoisuus valvojan todellisista työtehtävistä voisivat lisääntyä, jolloin myös onnettomuuksien ennaltaehkäisyä saattaisi olla mahdollista tehostaa.
Muihin pohjoismaihin verrattuna Suomessa tapahtuu väkilukuun suhteutettuna paljon hukkumiskuolemia vuosittain. Vuonna 2014 Suomessa hukkui 152 ihmistä. Suurin osa hukkumisista tapahtuu valvontakauden aikana kesä-heinäkuussa. Olisiko rantavalvontaa aiheellista kehittää, jotta hukkumiskuolemilta vältyttäisiin?
Hengenpelastuksen ja rantavalvonnan historia Suomessa ylettyy muutaman sadan vuoden taakse. Nykypäivänä hengenpelastustaidot ovat kunnossa, mutta rantavalvojan työnkuvaa muutoin on hyvä miettiä esimerkiksi palvelun tehokkuuden ja asiakaskokemusten kannalta. Espoon kaupungin rantavalvontatyö on kehittynyt vuosien varrella nopeasti talkoohenkisestä toiminnasta huomattavasti organisoidummaksi, ja nyt halutaan saada selville myös asiakkaiden näkökulma asiaan – näkyvätkö muutokset asiakkaille, ja mitä voitaisiin vielä kehittää.
Tutkimuksen tavoitteena oli kyselytutkimuksen avulla kartoittaa rannankäyttäjien kokemuksia rantavalvonnasta kesän 2015 rantavalvontakaudella. Näin saatiin arvokasta tietoa siitä, mitä asiakkaat pitävät tärkeänä ja tietävätkö he mitä rantavalvojien työtehtäviin oikeasti kuuluu. Kyselyyn oli mahdollista vastata joko Espoon kaupungin Internetsivujen kautta tai paperiseen versioon, joita jaettiin rannalla kävijöille.
Palvelumuotoilu on kasvava osaamisala, jossa käytetään muotoiluosaamisen menetelmiä käyttäjätiedon keräämiseen ja hyödyntämiseen. Palvelumuotoilun teoriaosuuden tarkastelu tässä työssä on rajattu asiakasymmärrykseen ja palvelupolun kehittämiseen Espoon kaupungille tulevaisuuden työvälineeksi.
Kyselystä saatujen vastausten perusteella rantavalvontaa pidetään erittäin tarpeellisena palveluna Espoossa. Vastaajilla oli kuitenkin vaihteleva käsitys siitä, mitkä työtehtävät rantavalvojille kuuluvat. Palvelutuokioiden ja kontaktipisteiden tarkemman suunnittelun myötä asiakkaiden turvallisuustietoisuus sekä tietoisuus valvojan todellisista työtehtävistä voisivat lisääntyä, jolloin myös onnettomuuksien ennaltaehkäisyä saattaisi olla mahdollista tehostaa.