KOKKOLAN OPISKELIJAURHEILIJOIDEN (KOU) TOIMINNAN KEHITTÄMINEN JA MARKKINOINTISTRATEGIA
Lindholm, Ida-Maria (2015)
Lindholm, Ida-Maria
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420702
Tiivistelmä
Käsittelin opinnäyteyössäni Kokkolan opiskelijoiden (KOU) tunnettuutta Centria-ammattikorkeakoulun Kokkolan opiskelijoiden keskuudessa. Tein opinnäytetyöni yhteydessä markkinointistrategian ja toimintasuunnitelman KOU:lle tulevalle kaudelle. KOU:lle haluttiin löytää oikeita markkinointikanavia tavoittamaan Kokkolan opiskelijat Centria-ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön apuna teetettiin kysely Centrian Kokkolan opiskelijoille, jotta saataisiin selville oikeat kehittämiskohteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään strategiaa, strategiaviestintää, markkinointia, markkinointiviestintää, korkeakoululiikuntaa, kyselytutkimusta ja kvantitatiivista tutkimusta. Teoriaosuuden lähdemateriaalit koostuvat kotimaisesta ja ulkomaisesta kirjallisuudesta ja Internet-sivustoista. Opinnäytetyön yhteydessä teetetty kysely lähetettiin Kokkolan opiskelijoille syyslukukaudella 2015. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 97, joista kaikki olivat hyväksyttäviä. Kyselyn avulla oli tarkoitus saada selville prosenttijakaumat vastauksista sekä avointa palautetta.
Kyselyn vastauksista huomataan, että KOU:lla on vielä paljon tekemistä, jotta se saadaan paremmin opiskelijoiden tietoisuuteen ja tätä myötä lisätään tunnettuutta. Vaikka KOU on toiminut jo vuodesta 2011 saakka, se ei ole saanut tarpeeksi paljon näkyvyyttä opiskelijoiden keskuudessa. Kyselystä käy ilmi, että KOU:n lajitarjonta on suppea suurimman osan vastaajan mielestä. Opinnäytetyön kahdessa viimeisessä luvussa käsitellään ja analysoidaan vastaajien vastauksia ja kehitysehdotuksia. Toivon, että KOU pystyy parantamaan lajitarjontaansa ja kehittämään toimintaansa niin, että jokaiselle opiskelijalle Kokkolassa löytyisi sopivia lajeja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään strategiaa, strategiaviestintää, markkinointia, markkinointiviestintää, korkeakoululiikuntaa, kyselytutkimusta ja kvantitatiivista tutkimusta. Teoriaosuuden lähdemateriaalit koostuvat kotimaisesta ja ulkomaisesta kirjallisuudesta ja Internet-sivustoista. Opinnäytetyön yhteydessä teetetty kysely lähetettiin Kokkolan opiskelijoille syyslukukaudella 2015. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 97, joista kaikki olivat hyväksyttäviä. Kyselyn avulla oli tarkoitus saada selville prosenttijakaumat vastauksista sekä avointa palautetta.
Kyselyn vastauksista huomataan, että KOU:lla on vielä paljon tekemistä, jotta se saadaan paremmin opiskelijoiden tietoisuuteen ja tätä myötä lisätään tunnettuutta. Vaikka KOU on toiminut jo vuodesta 2011 saakka, se ei ole saanut tarpeeksi paljon näkyvyyttä opiskelijoiden keskuudessa. Kyselystä käy ilmi, että KOU:n lajitarjonta on suppea suurimman osan vastaajan mielestä. Opinnäytetyön kahdessa viimeisessä luvussa käsitellään ja analysoidaan vastaajien vastauksia ja kehitysehdotuksia. Toivon, että KOU pystyy parantamaan lajitarjontaansa ja kehittämään toimintaansa niin, että jokaiselle opiskelijalle Kokkolassa löytyisi sopivia lajeja.