Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen Koivumäen Kartano Oy:ssä
Kielenniva, Jonna (2015)
Kielenniva, Jonna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420657
Tiivistelmä
Markkinoinnin tuloksellisuutta ei vielä perusteellisesti ymmärretä eikä siitä ole juurikaan tutkittua tietoa. Kuitenkin markkinoinnin tehokkuuden merkitys on viime aikoina huomattu ja yritykset kiinnittävät siihen nykyään enemmän huomiota. Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen on vaikeaa, jonka vuoksi harvat yritykset tutkivat omaa markkinointiaan tuloksellisuuden näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen Kuopiossa sijaitsevassa ravintola-kahvila Koivumäen Kartano Oy:ssä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää tuottaako markkinointi tulosta ja mitkä markkinointitoimenpiteet siihen pystyvät parhaiten.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta, jossa tutkitaan markkinoinnin tuloksellisuutta. Teoriaosuudessa käsitellään niitä markkinoinnin osa-alueita, joilla pyritään tavoitteelliseen markkinointiin. Teoriaosuudessa esitellään myös ne mittarit, millä markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan mitata. Käytännön osuudessa selvitetään Koivumäen Kartano Oy:n markkinoinnin tuloksellisuutta.
Opinnäytetyön markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen toteutettiin analysoimalla tuloslaskelmissa esiintyviä markkinoinnin lukuja ja vertailemalla niitä toteutettuihin markkinointitoimenpiteisiin. Tuloslaskelmat otettiin neljältä eri vuodelta, ja tuloksia tarkasteltiin tilikausittain.
Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisessa tulos oli selkeä: markkinointi tuo tulosta ja valitsemalla yritykselle tietynlaiset toimenpiteet markkinoinnista saadaan tehokasta. Markkinointiin kannattaa panostaa ja parhaiten tulosta saadaan valitsemalla ne toimenpiteet, jotka toimivat parhaiten kyseisellä yrityksellä.
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen Kuopiossa sijaitsevassa ravintola-kahvila Koivumäen Kartano Oy:ssä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää tuottaako markkinointi tulosta ja mitkä markkinointitoimenpiteet siihen pystyvät parhaiten.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta, jossa tutkitaan markkinoinnin tuloksellisuutta. Teoriaosuudessa käsitellään niitä markkinoinnin osa-alueita, joilla pyritään tavoitteelliseen markkinointiin. Teoriaosuudessa esitellään myös ne mittarit, millä markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan mitata. Käytännön osuudessa selvitetään Koivumäen Kartano Oy:n markkinoinnin tuloksellisuutta.
Opinnäytetyön markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen toteutettiin analysoimalla tuloslaskelmissa esiintyviä markkinoinnin lukuja ja vertailemalla niitä toteutettuihin markkinointitoimenpiteisiin. Tuloslaskelmat otettiin neljältä eri vuodelta, ja tuloksia tarkasteltiin tilikausittain.
Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisessa tulos oli selkeä: markkinointi tuo tulosta ja valitsemalla yritykselle tietynlaiset toimenpiteet markkinoinnista saadaan tehokasta. Markkinointiin kannattaa panostaa ja parhaiten tulosta saadaan valitsemalla ne toimenpiteet, jotka toimivat parhaiten kyseisellä yrityksellä.