Taitokansio kompetenssivalmennuksen tukena
Periviita, Essi (2015)
Periviita, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella taitokansio kompetenssivalmennukseen. Kompetenssivalmennus on uusi kehitysvammaisille suunnattu kuntoutusmuoto, jossa monin eri terapiamenetelmin kartutetaan asiakkaiden taitoja. Valmennuksen avulla voidaan vaikuttaa etenkin asiakkaiden haastavan käyttäytymiseen. Taitokansion tarkoituksena on toimia apuvälineenä tiedon siirrossa. Tavoitteena on, että kompetenssivalmennukseen osallistuvat asiakkaat harjoittelisivat taitokansion avulla terapiassa opittuja taitoja myös osastolla ja muissa asiakkaan elinympäristöissä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana oli Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin kehitysvammahuolto. Menetelmänä kansion rakentamisessa käytettiin kahden kompetenssivalmennukseen osallistuvan asiakkaan havainnointia. Havainnoinnin kohteena olivat asiakkaiden arjen toiminnot sekä heidän taitojensa harjoittelu terapiaryhmissä sekä osastolla. Havainnoinnin tukena käytettiin ACIS-arviointimenetelmää, jonka avulla arvioitiin tarkemmin asiakkaiden kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitoja sosiaalisissa tilanteissa. Havainnoinnin tarkoituksena oli selvittää, millaisia taitoja asiakkailla on ja kuinka he eri ympäristöissä harjoittelevat erilaisia taitoja.
Havainnoinnin perusteella voitiin todeta, että kompetenssivalmennukseen osallistuvilla asiakkailla on hyvät taitojen harjoittelumahdollisuudet, joita voidaan parantaa eri ympäristöjen välisellä tiiviimmällä yhteistyöllä. Etenkin sosiaalisten taitojen harjoittelu on tärkeää kaikissa asiakkaan eri toimintaympäristöissä, jotta asiakkaat voivat oppia, kuinka erilaisissa arjen tilanteissa toimitaan. Näin asiakkaiden haastavaa käyttäytymistä voidaan osaltaan vähentää, jolloin asiakkaat voivat elää mielekkäämpää elämää.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana oli Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin kehitysvammahuolto. Menetelmänä kansion rakentamisessa käytettiin kahden kompetenssivalmennukseen osallistuvan asiakkaan havainnointia. Havainnoinnin kohteena olivat asiakkaiden arjen toiminnot sekä heidän taitojensa harjoittelu terapiaryhmissä sekä osastolla. Havainnoinnin tukena käytettiin ACIS-arviointimenetelmää, jonka avulla arvioitiin tarkemmin asiakkaiden kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitoja sosiaalisissa tilanteissa. Havainnoinnin tarkoituksena oli selvittää, millaisia taitoja asiakkailla on ja kuinka he eri ympäristöissä harjoittelevat erilaisia taitoja.
Havainnoinnin perusteella voitiin todeta, että kompetenssivalmennukseen osallistuvilla asiakkailla on hyvät taitojen harjoittelumahdollisuudet, joita voidaan parantaa eri ympäristöjen välisellä tiiviimmällä yhteistyöllä. Etenkin sosiaalisten taitojen harjoittelu on tärkeää kaikissa asiakkaan eri toimintaympäristöissä, jotta asiakkaat voivat oppia, kuinka erilaisissa arjen tilanteissa toimitaan. Näin asiakkaiden haastavaa käyttäytymistä voidaan osaltaan vähentää, jolloin asiakkaat voivat elää mielekkäämpää elämää.