Markkinatutkimus avoimen tekstin analysointityökalulle
Kari, Hannes (2015)
Kari, Hannes
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520786
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli Analystica Oy:n halu kehittää markkinoille kustannustehokas tapa analysoida suuria määriä tekstejä. Analystican avoimen tekstin työkalu oli jo opinnäytetyötä aloitettaessa kehitysvaiheessa. Tämän työn tavoitteena oli selvittää työkalun tarvetta ja mahdollisuuksia markkinoilla sekä tutkia yleisimpiä ongelmia, joita vastaavanlaisilla työkaluilla esiintyy. Tavoitteena oli kerätä tietoa kolmelta eri kohderyhmältä, joilla arveltiin olevan tarvetta kyseiselle työkalulle.
Markkinatutkimus suoritettiin niin, että lähetettiin sähköpostilla kutsu osallistua haastatteluun tarkkaan valituille yritysten edustajille. Päätoiveena oli saada suorittaa puhelinhaastattelu, mutta mahdollisuudeksi annettiin myös vastata nettikyselyyn sekä mahdollisuus siirtää kutsu eteenpäin muulle yrityksen tai organisaation edustajalle. Näin toimittiin, jotta saataisiin mahdollisimman suuri määrä vastauksia ja luotettavat tutkimustulokset. Sekä haastattelun rakenne että nettikyselyn rakenne vastasivat samaa kaavaa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Analystica on oikeilla jäljillä työkalunsa kehityksen suhteen. Kehitteillä olevat ominaisuudet herättivät kiinnostusta vastaajissa sekä tarvetta tällaiselle työkalulle on selkeästi olemassa, kunhan sen käyttö saadaan kustannustehokkaaksi. Opinnäytetyötä voidaan pitää onnistuneena, sillä tutkimuksen päätavoitteena olleen, työkalun markkinamahdollisuuksien tutkimisen lisäksi saatiin selville vinkkejä siitä, miten työkalua kannattaa markkinoida, eli mikä ihmisiä kiinnostaa sekä saatiin kerättyä useita mahdollisia ehdokkaita työkalun maksuttomaan kokeiluun varten.
Markkinatutkimus suoritettiin niin, että lähetettiin sähköpostilla kutsu osallistua haastatteluun tarkkaan valituille yritysten edustajille. Päätoiveena oli saada suorittaa puhelinhaastattelu, mutta mahdollisuudeksi annettiin myös vastata nettikyselyyn sekä mahdollisuus siirtää kutsu eteenpäin muulle yrityksen tai organisaation edustajalle. Näin toimittiin, jotta saataisiin mahdollisimman suuri määrä vastauksia ja luotettavat tutkimustulokset. Sekä haastattelun rakenne että nettikyselyn rakenne vastasivat samaa kaavaa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Analystica on oikeilla jäljillä työkalunsa kehityksen suhteen. Kehitteillä olevat ominaisuudet herättivät kiinnostusta vastaajissa sekä tarvetta tällaiselle työkalulle on selkeästi olemassa, kunhan sen käyttö saadaan kustannustehokkaaksi. Opinnäytetyötä voidaan pitää onnistuneena, sillä tutkimuksen päätavoitteena olleen, työkalun markkinamahdollisuuksien tutkimisen lisäksi saatiin selville vinkkejä siitä, miten työkalua kannattaa markkinoida, eli mikä ihmisiä kiinnostaa sekä saatiin kerättyä useita mahdollisia ehdokkaita työkalun maksuttomaan kokeiluun varten.