Mielenterveyskuntoutujien kokemuksia arjessa pärjäämisessä
Bushi, Lumnije; Suominen, Pia; Varga, Johanna (2015)
Bushi, Lumnije
Suominen, Pia
Varga, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520800
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Mielenterveyden keskusliiton Tietopalvelu Propelli. Tietopalvelu Propelli on kolmannen sektorin palvelu, joka tarjoaa palveluitaan mielenterveyspotilaille ja -kuntoutujille sekä heidän omaisilleen ja läheisilleen ja myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää mielenterveyskuntoutujien kokemuksia arjessa pärjäämisessä ja avun saannista heidän itsensä kokemana. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa havainnointilomake Tietopalvelu Propellille asiakastietojen keräämiseksi tilastollista profilointia varten.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa kerättiin yksilöasiakkailta tietoa siitä, millaista apua he olivat saaneet hoito- ja kuntoutumisprosessissa, oliko apu ollut riittävää tai miksi apu ei ollut riittävää. Haastattelututkimuksella saatiin tietoa asiakkaiden avuntarpeesta ja avun saannista asiakkaiden kokemana. Opinnäytetyössämme haastateltiin kuutta mielenterveyskuntoutujaa Tietopalvelu Propellin tiloissa.
Tulokset osoittivat, että mielenterveyskuntoutujat kokivat suurimmaksi osaksi pärjäävänsä päivittäin arjessa hyvin, mutta olisivat kaivanneet lisää apua ja tukea, koska psyykkiset häiriöt vaikuttavat jokapäiväisiin arjen toimintoihin. Kaikki haastatelluista olivat olleet sairaalahoidossa mielenterveysongelman vuoksi, mutta kaikki eivät tienneet mikä on hoito- ja palvelusuunnitelma ja oliko sellainen tehty. Tutkimus osoitti myös, että mielenterveyskuntoutujilla oli tiedon puutteita sairauttaan koskevissa asioissa sekä niiden vaikutuksista arjen toimintoihin.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että mielenterveyskuntoutujien kokema avun tarve oli yksilöllistä ja vaihtelevaa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa kerättiin yksilöasiakkailta tietoa siitä, millaista apua he olivat saaneet hoito- ja kuntoutumisprosessissa, oliko apu ollut riittävää tai miksi apu ei ollut riittävää. Haastattelututkimuksella saatiin tietoa asiakkaiden avuntarpeesta ja avun saannista asiakkaiden kokemana. Opinnäytetyössämme haastateltiin kuutta mielenterveyskuntoutujaa Tietopalvelu Propellin tiloissa.
Tulokset osoittivat, että mielenterveyskuntoutujat kokivat suurimmaksi osaksi pärjäävänsä päivittäin arjessa hyvin, mutta olisivat kaivanneet lisää apua ja tukea, koska psyykkiset häiriöt vaikuttavat jokapäiväisiin arjen toimintoihin. Kaikki haastatelluista olivat olleet sairaalahoidossa mielenterveysongelman vuoksi, mutta kaikki eivät tienneet mikä on hoito- ja palvelusuunnitelma ja oliko sellainen tehty. Tutkimus osoitti myös, että mielenterveyskuntoutujilla oli tiedon puutteita sairauttaan koskevissa asioissa sekä niiden vaikutuksista arjen toimintoihin.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että mielenterveyskuntoutujien kokema avun tarve oli yksilöllistä ja vaihtelevaa.