Sisäisen viestinnän kehittäminen konepajayrityksessä
Harjusaari, Riikka (2015)
Harjusaari, Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa suomalaisen konepajayrityksen henkilöstön mielipiteitä yrityksen sisäisestä viestinnästä ja erityisesti esimiesviestinnästä sekä tehdä kehitysehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa nostetaan esiin erilaisia sisäisen viestinnän osa-alueita kuten sen tavoitteita, tehtäviä, esimiesviestintää, muutosviestintää ja sisäisen viestinnän kanavia. Teoreettinen osuus antaa yritykselle eväät näissä osa-alueissa onnistumiseen ja kehittymiseen. Yhdessä nämä osa-alueet muodostavat yrityksen toimivan sisäisen viestinnän.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tehtaan henkilöstölle. Työntekijöille lomakkeet jaettiin syksyllä 2015 ja toimihenkilöille, ylemmille toimihenkilöille sekä esimiehille sähköpostin välityksellä samaan aikaan. Vastauksia kyselylomakkeeseen tuli yhteensä 90 kappaletta.
Tutkimuksesta selvisi, että vastaajat ovat tyytyväisiä omaan työhönsä ja ovat motivoituneita myös jatkamaan työtään yrityksessään. Vastaajat kaipasivat ohjeistusta ja nopeutta sisäiseen tiedottamiseen ja osastojen väliseen viestintään, parannusta kehityskeskusteluiden järjestämisessä sekä enemmän palautetta työstään. Johdon viestintä, esimiesviestintä ja kokoukset koettiin tärkeimmiksi sisäisen viestinnän kanaviksi yrityksessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa nostetaan esiin erilaisia sisäisen viestinnän osa-alueita kuten sen tavoitteita, tehtäviä, esimiesviestintää, muutosviestintää ja sisäisen viestinnän kanavia. Teoreettinen osuus antaa yritykselle eväät näissä osa-alueissa onnistumiseen ja kehittymiseen. Yhdessä nämä osa-alueet muodostavat yrityksen toimivan sisäisen viestinnän.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tehtaan henkilöstölle. Työntekijöille lomakkeet jaettiin syksyllä 2015 ja toimihenkilöille, ylemmille toimihenkilöille sekä esimiehille sähköpostin välityksellä samaan aikaan. Vastauksia kyselylomakkeeseen tuli yhteensä 90 kappaletta.
Tutkimuksesta selvisi, että vastaajat ovat tyytyväisiä omaan työhönsä ja ovat motivoituneita myös jatkamaan työtään yrityksessään. Vastaajat kaipasivat ohjeistusta ja nopeutta sisäiseen tiedottamiseen ja osastojen väliseen viestintään, parannusta kehityskeskusteluiden järjestämisessä sekä enemmän palautetta työstään. Johdon viestintä, esimiesviestintä ja kokoukset koettiin tärkeimmiksi sisäisen viestinnän kanaviksi yrityksessä.