Nykyajan teksturointiohjelmat ja niiden käyttötarkoitukset
Ylitalo, Teppo (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ylitalo, Teppo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120619569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120619569
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään nykyaikaisiaiin teksturointiohjelmiin ja niiden poikkeavuuksiin. Allegorithmicin ja Quixelin tarjoamat teksturointipaketit ovat nousseet suuremman yleisön tietoi-suuteen. Alalla kuitenkin käytetään myös Adoben Photoshop-ohjelmaa sekä The Foundryn Maria.
Peliobjektit mallinnetaan, puretaan 2D-pinnalle sekä teksturoidaan. Mallintamistapoja ja tekniikoita on useita. Myös mallin purkamiseen käytetään erilaisia työkaluja. Kuvantamisesta vastaavia var-jostimia on olemassa useita erilaisia. Peliobjekteilla voi myös olla yksi tai useampi tekstuurikartta, joita pelien varjostimet voivat tulkita useilla eri tavoilla. Tekstuurikartat voidaan tehdä samanaikai-sesti tai yksitellen riippuen työtavasta sekä valitusta teksturointiohjelmasta. Myös erilaiset tekstu-rointityylit ja tekotavat vaikuttavat siihen, mitä tekstuurikarttoja peliobjektille tarvitaan.
Peliobjektit mallinnetaan, puretaan 2D-pinnalle sekä teksturoidaan. Mallintamistapoja ja tekniikoita on useita. Myös mallin purkamiseen käytetään erilaisia työkaluja. Kuvantamisesta vastaavia var-jostimia on olemassa useita erilaisia. Peliobjekteilla voi myös olla yksi tai useampi tekstuurikartta, joita pelien varjostimet voivat tulkita useilla eri tavoilla. Tekstuurikartat voidaan tehdä samanaikai-sesti tai yksitellen riippuen työtavasta sekä valitusta teksturointiohjelmasta. Myös erilaiset tekstu-rointityylit ja tekotavat vaikuttavat siihen, mitä tekstuurikarttoja peliobjektille tarvitaan.