Nuorten mielenterveyskuntoutujien sosiaalisten taitojen tukeminen liikunnan ja kulttuurin avulla
Kotiranta, Marikki; Aaltonen, Henna (2015)
Kotiranta, Marikki
Aaltonen, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520789
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina Satakunnan sairaanhoitopiirin nuorisopsykiatrisen kuntoutumisyksikön nuorille. Projektin tavoitteena oli tukea nuorten mielenterveyskuntoutujien sosiaalisia taitoja ja luoda heille onnistumisen kokemuksia. Projektissa järjestettiin kolme liikunta- ja kolme kulttuuriaiheista toimintakertaa syksyn 2015 aikana. Liikuntakerrat suunniteltiin kohtuukuormittaviksi, ei-kilpailullisiksi toiminnoiksi ja ne koostuivat luontoretkestä, pyöräretkestä ja rytmiliikuntatunnista. Kulttuurikerrat pyrittiin suunnittelemaan nuoria kiinnostaviksi ja niihin sisältyi kaksi käyntiä Porin Teatteriin; ohjattu tutustumiskäynti ja teatteriesitys. Kolmantena kulttuuripäivänä oli beatbox-konsertti Porin Promenadikeskuksessa.
Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin osallistujien suullisten ja kirjallisten palautteiden sekä projektintekijöiden omien havaintojen perusteella jokaisen toimintakerran jälkeen. Hoitajien palautteiden perusteella toimintakerroista oli hyötyä nuorten sosiaalisille taidoille, koska ne altistivat nuoria uusille ihmisille, julkisille paikoille ja ryhmässä toimimiselle. Nuorten vastauksissa ja projektintekijöiden havainnoissa oli nähtävissä, että nuorten osallistumiskynnys helpottui projektin edetessä. Aluksi kaikki olivat arkoja ja hiljaisia, mutta loppua kohden nuoret rentoutuivat ja alkoivat selvästi luottamaan enemmän projektintekijöihin. Nuoret saivat onnistumisen kokemuksia ja ylittivät itsensä osallistumalla vaikeiltakin tuntuviin tilanteisiin.
Projekti täytti tekijöidensä odotukset ja lisäsi ymmärrystä psykiatrisesti oireilevia nuoria kohtaan. Tekijät saivat projektin kautta eväitä tulevaa työelämää varten, sillä he tulevat kohtaamaan mielenterveyden häiriöistä kärsiviä potilaita tulevassa työssään työympäristöstä riippumatta. Tästä projektista syntynyt tuotos toimitettiin nuorisopsykiatriselle kuntoutumisyksikölle, jossa he voivat käyttää sitä välineenä suunnitellessaan ohjelmaa nuorille tai perehdyttäessään alan opiskelijoita. Tuotos löytyy theseus.fi-tietokannasta ja on hyödynnettävissä seuraavia vastaavia projekteja suunniteltaessa.
Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin osallistujien suullisten ja kirjallisten palautteiden sekä projektintekijöiden omien havaintojen perusteella jokaisen toimintakerran jälkeen. Hoitajien palautteiden perusteella toimintakerroista oli hyötyä nuorten sosiaalisille taidoille, koska ne altistivat nuoria uusille ihmisille, julkisille paikoille ja ryhmässä toimimiselle. Nuorten vastauksissa ja projektintekijöiden havainnoissa oli nähtävissä, että nuorten osallistumiskynnys helpottui projektin edetessä. Aluksi kaikki olivat arkoja ja hiljaisia, mutta loppua kohden nuoret rentoutuivat ja alkoivat selvästi luottamaan enemmän projektintekijöihin. Nuoret saivat onnistumisen kokemuksia ja ylittivät itsensä osallistumalla vaikeiltakin tuntuviin tilanteisiin.
Projekti täytti tekijöidensä odotukset ja lisäsi ymmärrystä psykiatrisesti oireilevia nuoria kohtaan. Tekijät saivat projektin kautta eväitä tulevaa työelämää varten, sillä he tulevat kohtaamaan mielenterveyden häiriöistä kärsiviä potilaita tulevassa työssään työympäristöstä riippumatta. Tästä projektista syntynyt tuotos toimitettiin nuorisopsykiatriselle kuntoutumisyksikölle, jossa he voivat käyttää sitä välineenä suunnitellessaan ohjelmaa nuorille tai perehdyttäessään alan opiskelijoita. Tuotos löytyy theseus.fi-tietokannasta ja on hyödynnettävissä seuraavia vastaavia projekteja suunniteltaessa.