Näkökulmia lentoteknisen asejärjestelmäkoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden taustalle
Olkkonen, Timo (2015)
Olkkonen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420685
Tiivistelmä
Opetussuunnitelman perusteet on määräys, jolla ohjataan sekä koulutuksen että näyttötutkintojen järjestäjiä. Opetussuunnitelman perusteet antavat opiskelijoille ja tutkinnon suorittajille sekä sidosryhmille tietoa koulutuksen tutkintovaatimuksista ja tutkinnon sisällöstä. Opetussuunnitelman perusteilla varmistetaan myös koulutuksellisten perusoikeuksien, opetuksellisen yhtenäisyyden, laadun ja oikeusturvan toteutuminen. Opetussuunnitelman perusteiden tehtävänä on toisaalta myös ohjata koulutuksen kehittämistä sekä tutkintojen suorittamista yhä enemmän työelämän sekä opiskelijan ja tutkinnon suorittajan tarpeita vastaavaksi.
Toteutettu tutkimus tehtiin toimintatutkimuksen näkökulmasta Ilmasotakoulun lentoteknillisen sektorin asejärjestelmätekniikan koulutuksen kehittämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetussuunnitelman perusteiden taustalla vaikuttavia tekijöitä ja näkökulmia. Tutkimuksessa selvitettiin opetussuunnitelman perusteiden suunnitteluun ja määrittämiseen liittyviä osakokonaisuuksia ammatillisen koulutuksen osalta sekä havainnoitiin, miten opetussuunnitelman perusteet ohjaavat erityisesti lentoteknisen siviilikoulutusten järjestämistä sekä sen kehittämistä.
Toteutetun tutkimuksen myötä esitetään seuraavia näkökulmia lentoteknisen asejärjestelmäkoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden taustatekijöiksi: turvallisuus, kansainvälisyys ja ammattitaidon laaja-alaisuus. Turvallisuus näkökulma jaettiin vielä kolmeen osa-alueeseen näkökulman sisältäessä lentoturvallisuuden, räjähdeturvallisuuden sekä työ- ja palvelusturvallisuuden. Lentoteknisen asejärjestelmäkoulutuksen kehittämistä ohjaavissa näkökulmissa huomioitiin Hornet-kaluston teknologisen kehityksen vaikutus määritettäviin taustatekijöihin nähden.
Toteutettu tutkimus tehtiin toimintatutkimuksen näkökulmasta Ilmasotakoulun lentoteknillisen sektorin asejärjestelmätekniikan koulutuksen kehittämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetussuunnitelman perusteiden taustalla vaikuttavia tekijöitä ja näkökulmia. Tutkimuksessa selvitettiin opetussuunnitelman perusteiden suunnitteluun ja määrittämiseen liittyviä osakokonaisuuksia ammatillisen koulutuksen osalta sekä havainnoitiin, miten opetussuunnitelman perusteet ohjaavat erityisesti lentoteknisen siviilikoulutusten järjestämistä sekä sen kehittämistä.
Toteutetun tutkimuksen myötä esitetään seuraavia näkökulmia lentoteknisen asejärjestelmäkoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden taustatekijöiksi: turvallisuus, kansainvälisyys ja ammattitaidon laaja-alaisuus. Turvallisuus näkökulma jaettiin vielä kolmeen osa-alueeseen näkökulman sisältäessä lentoturvallisuuden, räjähdeturvallisuuden sekä työ- ja palvelusturvallisuuden. Lentoteknisen asejärjestelmäkoulutuksen kehittämistä ohjaavissa näkökulmissa huomioitiin Hornet-kaluston teknologisen kehityksen vaikutus määritettäviin taustatekijöihin nähden.