Kunnossapito-ohjelmiston soveltu-vuus kiinteistöhuollon tarpeisiin
Räikkönen, Hanne (2015)
Räikkönen, Hanne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420524
Tiivistelmä
Elomatic Oy on kehittänyt verkkopohjaisen kunnossapidon ja toiminnan hallintaohjelmiston, 360°tools. Se perustuu keksintöön, jossa laitoksen laitteet, huollot ja laitedokumentit on linkitetty laitoksesta otettuihin 360° pallopanoraamakuviin. Ohjelmiston asiakkaina ovat tähän asti olleet pääasiassa lämpölaitokset ja teollisuuden tuotantolaitokset. Ohjelmalle oli tarkoitus etsiä uusia käyttökohteita ja sitä kautta suurempia asiakasvirtoja käynnistämällä kehitysprojekti ja siihen liittyvä opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tutkia, kuinka hyvin 360°tools -ohjelmisto vastaa kiinteistöhuollon sekä toimitilajohtamisen tarpeita. Lisäksi kiinteistöhuoltosovelluksen ansaintalogiikkaa oli syytä miettiä. Yhtenä osana projektia laadittiin Elomaticin Jyväskylän toimistorakennuksen käyttöön 360°tools –kiinteistöhuoltosovelluksen protomalli. Tällä voidaan kerätä käyttäjäkokemusta sekä tärkeitä referenssejä ohjelmiston markkinointityöhön. Sovelluksen protomalli yhdistää kiinteistön pohjapiirustuksen kulunvalvonnan kanssa, jolloin sovellus toimii myös toimitilajohtamisen työkaluna. Lisäksi sen kautta tilojen käyttäjät voivat tehdä vikailmoituksia sekä työtilauksia.
Ohjelmiston nykyistä sisältöä vertailtiin markkinoilla oleviin kiinteistöhuollon ja toimitilajohtamisen ohjelmistoihin. Vertailussa oli huomattavissa, että tämä alun perin tuotan-tolaitosten käyttöön suunniteltu sovellus voisi räätälöitävyytensä ansiosta melko hyvin nykyisellä sisällöllä palvella kiinteistöpuolen käyttäjiä. Ohjelman käyttäjiksi eli asiakkaiksi voisivat sopia niin toimitilat ja liikekiinteistöt kuin asunto-osakeyhtiötkin.
360°tools –kiinteistöhuoltosovelluksen tulevaisuuden kannalta on tärkeää saada sovelluksen asiakkaaksi kiinteistöpuolen asiakas. Kun sovellus saadaan asiakkaan käyttöön, saadaan hankittua tarpeellista käyttäjäkokemusta, jonka pohjalta sovellusta on helppo jatkokehittää. Lisäksi Elomatic saisi nimeä kiinteistöhuollon alalla sekä tärkeitä referenssejä.
Ohjelmiston nykyistä sisältöä vertailtiin markkinoilla oleviin kiinteistöhuollon ja toimitilajohtamisen ohjelmistoihin. Vertailussa oli huomattavissa, että tämä alun perin tuotan-tolaitosten käyttöön suunniteltu sovellus voisi räätälöitävyytensä ansiosta melko hyvin nykyisellä sisällöllä palvella kiinteistöpuolen käyttäjiä. Ohjelman käyttäjiksi eli asiakkaiksi voisivat sopia niin toimitilat ja liikekiinteistöt kuin asunto-osakeyhtiötkin.
360°tools –kiinteistöhuoltosovelluksen tulevaisuuden kannalta on tärkeää saada sovelluksen asiakkaaksi kiinteistöpuolen asiakas. Kun sovellus saadaan asiakkaan käyttöön, saadaan hankittua tarpeellista käyttäjäkokemusta, jonka pohjalta sovellusta on helppo jatkokehittää. Lisäksi Elomatic saisi nimeä kiinteistöhuollon alalla sekä tärkeitä referenssejä.