Socialpedagogens kompetenser som förhållningssätt inom familjearbete : - en litteraturstudie
Riska, Nathalie; Forsman, Sofia (2015)
Riska, Nathalie
Forsman, Sofia
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520720
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett beställningsarbete för Vanda stad. Syftet är studera hur soci-alpedagogiska handlingskompetenser tillämpas i barnskyddets familjearbete med famil-jer där det finns alkoholproblem hos föräldrarna. Frågeställningen är: Hur kan socialpe-dagogiska handlingskompetenser tillämpas i familjearbete som fokuserar på föräldrarnas alkoholmissbruk? Metoden för arbetet är litteraturstudie och materialet har analyserats med hjälp av innehållsanalys. Resultaten visade att socialpedagogens kompetenser är av stor betydelse inom barnskydd och familjearbete där fokus är på missbruk. Genom ett gott bemötande, en bra kommunikation, en klar målsättning, praktiska metoder och en förståelse för klienterna och deras problematik så nås positiva resultat. Dessa delar bildar en helhet som utgör socialpedagogens viktiga kompetenser. Resultaten indikerar även att det finns behov av utveckling genom mer kunskap om missbruk, mera resurser samt flexibla och omfattande tjänster. This thesis degree is commissioned by Vantaan kaupunki. The purpose is to study how social pedagogical methods are used in child welfare within family preservation services with families where the parents suffer from alcohol abuse. The research question is: How can social pedagogical methods be used in family preservation services that focus on the parents’ substance abuse? The study is a literature review and a content analysis. The re-sults show that through a good approach, good communication, clear goals, practical methods and an understanding of the clients and their problems you reach positive out-comes. And all these parts make a whole for the social pedagogical methods. Results also showed that there is a need for improvement in the social services such as more knowledge about abuse, more resources and more flexible services.