Äänenmuodostus lukion kuorossa : Tapaustutkimus Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion kuorossa
Koldits, Anna-Leena (2015)
Koldits, Anna-Leena
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520864
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee äänenmuodostusta ja sen merkitystä laulajalle koulun kuorossa. Otan-naisryhmänä työssäni on Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion kuoro, jossa tutkimusta teh-dessäni lauloi 36 laulajaa, molemmat sukupuolet edustettuina. Opinnäytetyössäni kartoitan neljän kyselykaavakkeen avulla äänenmuodostuksen merkitystä laulajalle ja lisäksi haastattelen opiske-lijoita. Näin ollen sain opiskelijoilta informaatiota kahdelle tapaa. Kuorolaiset täyttivät neljä kertaa vuoden aikana kyselylomakkeen, jonka aiheena oli kuorossa tehdyt äänenmuodostusharjoitukset. Lisäksi lomakkeessa oli kysymyksiä tehdyistä rentoutus- ja hengitysharjoituksista. Toinen tieto-lähde oli viidelle kuorolaiselle tehdyt haastattelut. Tarkoituksenani oli valita opiskelijat, joilla jokai-sella olisi erilainen lauluhistoria (esim. lauluharrastus aloitettu ala-asteella vs. lauluharrastus aloi-tettu lukiossa). Haastatteluun osallistui neljä tyttöä ja yksi poika. Haastattelujen pohjaksi hyö-dynsin kyselykaavakkeita ja lisäksi kysyin erilaisia kysymyksiä koskien äänenmuodostusta ja laulamista.
Kiinnostukseni äänenmuodostukseen kuoroille kasvoi vuosien myötä johtaessani lukion kuoroa. Kuoro on hyvin heterogeeninen, sillä opiskelijat tulevat musiikillisesti hyvin erilaisista taustoista. Pohdin etukäteen, kuinka suuri merkitys johdonmukaisella äänenmuodostuksen opettamisella on opiskelijalle laulajana ja sitä kautta myös koko kuorolle yhteissoinnin paranemisena. Työssäni tutkin, kuinka äänenmuodostus-, rentoutus- ja mielikuvaharjoitukset auttavat opiskelijaa kehitty-mään laulajana heidän omista lähtökohdistaan.
Opinnäytetyössäni kuvailen äänenmuodostusharjoituksia, joita kuorossa teimme. Tässä yhtey-dessä tuon ilmi kyselylomakkeiden tuloksia. Koska kyselylomakkeita on yhteensä 36 henkilöltä, kyselykaavakkeen täyttäneet opiskelijat ovat anonyymeja. Sen sijaan haastatellut henkilöt on nimetty kirjainten mukaan (haastateltava A, haastateltava B ja niin edelleen).
Anne Harttunen (2013) on tutkinut omassa opinnäytetyössään äänenmuodostusta kuoroissa. Hänen tutkimuksensa mukaan rentoutus- ja hengitysharjoitukset olivat useassa kuorossa lähes-tulkoon olemattomassa asemassa. Kuoroa saattaa johtaa kuoronjohtaja, jonka äänenmuodostus-koulutuksen tarjoamisen kyvyt voivat olla rajallisia. Tutkimushypoteesina oli, että lukion kuorossa pitämäni ennalta mietityt ja itse hyväksi todetut äänenmuodostusharjoitukset edesauttavat opis-kelijan äänenkäyttöä ja äänenmuodostusta ja sitä kautta parantavat koko kuoron yhteissointia. Kyselykaavakkeiden ja haastattelujen tulosten perusteella oletukseni osoittautui oikeaksi – tulok-sista selviää, kuinka systemaattinen työ äänenmuodostuksen parissa muun muassa auttaa opis-kelijoita tuottamaan laadultaan parempaa ääntä, auttaa heitä kasvattamaan äänen ambitusta ja helpottaa laulamista.
Kiinnostukseni äänenmuodostukseen kuoroille kasvoi vuosien myötä johtaessani lukion kuoroa. Kuoro on hyvin heterogeeninen, sillä opiskelijat tulevat musiikillisesti hyvin erilaisista taustoista. Pohdin etukäteen, kuinka suuri merkitys johdonmukaisella äänenmuodostuksen opettamisella on opiskelijalle laulajana ja sitä kautta myös koko kuorolle yhteissoinnin paranemisena. Työssäni tutkin, kuinka äänenmuodostus-, rentoutus- ja mielikuvaharjoitukset auttavat opiskelijaa kehitty-mään laulajana heidän omista lähtökohdistaan.
Opinnäytetyössäni kuvailen äänenmuodostusharjoituksia, joita kuorossa teimme. Tässä yhtey-dessä tuon ilmi kyselylomakkeiden tuloksia. Koska kyselylomakkeita on yhteensä 36 henkilöltä, kyselykaavakkeen täyttäneet opiskelijat ovat anonyymeja. Sen sijaan haastatellut henkilöt on nimetty kirjainten mukaan (haastateltava A, haastateltava B ja niin edelleen).
Anne Harttunen (2013) on tutkinut omassa opinnäytetyössään äänenmuodostusta kuoroissa. Hänen tutkimuksensa mukaan rentoutus- ja hengitysharjoitukset olivat useassa kuorossa lähes-tulkoon olemattomassa asemassa. Kuoroa saattaa johtaa kuoronjohtaja, jonka äänenmuodostus-koulutuksen tarjoamisen kyvyt voivat olla rajallisia. Tutkimushypoteesina oli, että lukion kuorossa pitämäni ennalta mietityt ja itse hyväksi todetut äänenmuodostusharjoitukset edesauttavat opis-kelijan äänenkäyttöä ja äänenmuodostusta ja sitä kautta parantavat koko kuoron yhteissointia. Kyselykaavakkeiden ja haastattelujen tulosten perusteella oletukseni osoittautui oikeaksi – tulok-sista selviää, kuinka systemaattinen työ äänenmuodostuksen parissa muun muassa auttaa opis-kelijoita tuottamaan laadultaan parempaa ääntä, auttaa heitä kasvattamaan äänen ambitusta ja helpottaa laulamista.