Yhteisöpalveluiden valinta pienyritykselle : case Yritys X
Kauhala, Henri (2015)
Kauhala, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420672
Tiivistelmä
Yhteisöllisellä medialla on merkittävä rooli yritysten nykyaikaisessa viestinnässä ja markkinoinnissa. Yhteisöpalvelut tarjoavat yrityksille monipuolisia työkaluja, jotka ovat jo korvanneet monet perinteisenä pidetyt viestintä- ja markkinointikanavat. Uudet työkalut ovat yrityksille mahdollisuus, mutta samalla niiden käyttö vaatii yrityksiltä merkittäviä resursseja, sillä palvelut kehittyvät ja monipuolistuvat jatkuvasti. Jatkuva muutos on haaste erityisesti pienille yrityksille.
Opinnäytetyön aiheena on tutkia eri yhteisöpalveluiden soveltuvuutta pienyritykselle. Opinnäytetyö on toteutettu hyvinvointikoulutuksia ja -kursseja järjestävälle suomalaiselle Yritys X:lle. Opinnäytteen tavoitteena on löytää Yritys X:lle oikeat yhteisöpalvelut, joiden avulla yritys voi lisätä mielenkiintoa sen tarjoamia palveluita kohtaan. Alaongelmana selvitetään, miten resurssien määrä vaikuttaa yhteisöpalveluiden käyttöön.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiriaosioihin. Teoriaosuus koostuu alan kirjallisuudesta, perehtyen digitaaliseen markkinointiin, yhteisöpalveluiden luonteeseen, strategian suunnitteluun ja suosituimpiin yhteisöpalveluhin. Empiirinen osuus koostuu Yritys X:n tilannekartoituksesta, yhteisöpalveluille asetetuista tavoitteista ja kilpailijoiden yhteisöpalveluiden käytön havainnoinnista. Tutkimuksessa tehtiin havaintoja kahdeksasta, samalla alalla toimivasta yrityksestä, jotka käyttävät aktiivisesti yhteisöllisiä medioita. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä kanavia kilpailijat käyttävät, miten aktiivisesti niitä käytettään ja miten suosittuja ne olivat asiakkaiden keskuudessa.
Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että Yritys X:n kannattaa keskittää yhteisöpalveluiden käyttö enimmillään kolmeen eri kanavaan rajallisten resurssien takia. Resurssien vähyys ei kuitenkaan näytä olevan este tavoitteen saavuttamiselle, mikäli yrityksen tuottama sisältö saa aikaan keskustelua. Johtopäätösten mukaan kannattavimmat kanavat ovat Facebook ja blogit, joiden käyttö tulisi olla toinen toistaan tukevia.
Opinnäytetyön aiheena on tutkia eri yhteisöpalveluiden soveltuvuutta pienyritykselle. Opinnäytetyö on toteutettu hyvinvointikoulutuksia ja -kursseja järjestävälle suomalaiselle Yritys X:lle. Opinnäytteen tavoitteena on löytää Yritys X:lle oikeat yhteisöpalvelut, joiden avulla yritys voi lisätä mielenkiintoa sen tarjoamia palveluita kohtaan. Alaongelmana selvitetään, miten resurssien määrä vaikuttaa yhteisöpalveluiden käyttöön.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiriaosioihin. Teoriaosuus koostuu alan kirjallisuudesta, perehtyen digitaaliseen markkinointiin, yhteisöpalveluiden luonteeseen, strategian suunnitteluun ja suosituimpiin yhteisöpalveluhin. Empiirinen osuus koostuu Yritys X:n tilannekartoituksesta, yhteisöpalveluille asetetuista tavoitteista ja kilpailijoiden yhteisöpalveluiden käytön havainnoinnista. Tutkimuksessa tehtiin havaintoja kahdeksasta, samalla alalla toimivasta yrityksestä, jotka käyttävät aktiivisesti yhteisöllisiä medioita. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä kanavia kilpailijat käyttävät, miten aktiivisesti niitä käytettään ja miten suosittuja ne olivat asiakkaiden keskuudessa.
Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että Yritys X:n kannattaa keskittää yhteisöpalveluiden käyttö enimmillään kolmeen eri kanavaan rajallisten resurssien takia. Resurssien vähyys ei kuitenkaan näytä olevan este tavoitteen saavuttamiselle, mikäli yrityksen tuottama sisältö saa aikaan keskustelua. Johtopäätösten mukaan kannattavimmat kanavat ovat Facebook ja blogit, joiden käyttö tulisi olla toinen toistaan tukevia.