Nettisivujen asiakaslähtöinen kehittäminen : Case: Rakennus ja Veisto Joona Räty
Zaharov, Veikko; Huovila, Miika (2015)
Zaharov, Veikko
Huovila, Miika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520819
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on uusi rakennusalan yritys Rakennus ja Veisto Joona Räty.
Tutkimusongelmana oli, millaiset yrityksen nettisivujen tulisi olla jotta ne palvelisivat mahdollisimman
hyvin etenkin hirsirakentamisen asiakkaita. Yrittäjä haluaa toiminnassaan ja
nettisivuillaan korostaa perinnerakentamista. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda hirsirakentamisen
ja yrityksen keskimääräisistä asiakkaista asiakasprofiilit ja selvittää, kuinka
näihin asiakasprofiileihin sopivien ihmisten mielestä yrityksen nettisivuja tulisi kehittää, ja
tutkimuksen pohjalta luoda sivujen kehitysehdotukset.
Kyseessä oli kehittämistutkimus ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelu- ja kyselytutkimusta.
Tutkimus aloitettiin tekemällä sähköpostitse taustakyselyä hirsi- ja perinnerakentamisen
yrittäjille ja asiantuntijoille, josta saatujen tietojen avulla luotiin verkkokysely
sekä perinnerakentamisesta kiinnostuneille, että muille ihmisille. Kysely linkitettiin useille
keskustelufoorumeille ja se oli auki 22. päivästä kuun loppuun. Vastauksia saatiin 33 ja
niiden pohjalta luotiin asiakasprofiilit. Kyselyssä saatuja tietoja siitä, mitä vastaajat haluaisivat
perinnerakentajan nettisivuilla olevan, täydennettiin haastattelemalla asiakasprofiileihin
sopivia ihmisiä.
Tulokset olivat yksiselitteisiä ja nettisivuilla havaittiin monia kehittämiskohteita. Kehitettä-
vää oli pääasiassa sivujen sisällössä ja ulkoasussa, jota haluttiin kehitettävän elävämpään,
iloisempaan ja lämpimämpään suuntaan. Verkkokyselyn vastaajat halusivat hirsirakentajan
nettisivuilla vieraillessaan saada tietoa yrittäjän aikaisemmista kohteista sekä henkilökohtaista
tietoa yrittäjästä ja tämän näkemyksiä hirsirakentamisesta. Samankaltaisia vastauksia
saatiin myös haastatteluissa. Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin ja sen pohjalta yrityksen
sivuista tehdään asiakaslähtöisemmät kehittämällä niiden sisältöä ja ulkoasua.
Tutkimusongelmana oli, millaiset yrityksen nettisivujen tulisi olla jotta ne palvelisivat mahdollisimman
hyvin etenkin hirsirakentamisen asiakkaita. Yrittäjä haluaa toiminnassaan ja
nettisivuillaan korostaa perinnerakentamista. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda hirsirakentamisen
ja yrityksen keskimääräisistä asiakkaista asiakasprofiilit ja selvittää, kuinka
näihin asiakasprofiileihin sopivien ihmisten mielestä yrityksen nettisivuja tulisi kehittää, ja
tutkimuksen pohjalta luoda sivujen kehitysehdotukset.
Kyseessä oli kehittämistutkimus ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelu- ja kyselytutkimusta.
Tutkimus aloitettiin tekemällä sähköpostitse taustakyselyä hirsi- ja perinnerakentamisen
yrittäjille ja asiantuntijoille, josta saatujen tietojen avulla luotiin verkkokysely
sekä perinnerakentamisesta kiinnostuneille, että muille ihmisille. Kysely linkitettiin useille
keskustelufoorumeille ja se oli auki 22. päivästä kuun loppuun. Vastauksia saatiin 33 ja
niiden pohjalta luotiin asiakasprofiilit. Kyselyssä saatuja tietoja siitä, mitä vastaajat haluaisivat
perinnerakentajan nettisivuilla olevan, täydennettiin haastattelemalla asiakasprofiileihin
sopivia ihmisiä.
Tulokset olivat yksiselitteisiä ja nettisivuilla havaittiin monia kehittämiskohteita. Kehitettä-
vää oli pääasiassa sivujen sisällössä ja ulkoasussa, jota haluttiin kehitettävän elävämpään,
iloisempaan ja lämpimämpään suuntaan. Verkkokyselyn vastaajat halusivat hirsirakentajan
nettisivuilla vieraillessaan saada tietoa yrittäjän aikaisemmista kohteista sekä henkilökohtaista
tietoa yrittäjästä ja tämän näkemyksiä hirsirakentamisesta. Samankaltaisia vastauksia
saatiin myös haastatteluissa. Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin ja sen pohjalta yrityksen
sivuista tehdään asiakaslähtöisemmät kehittämällä niiden sisältöä ja ulkoasua.