Yökerhoasiakkaat ja media : Night Club Marilyn ja Vegas
Penttinen, Mimosa (2015)
Penttinen, Mimosa
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620988
Tiivistelmä
Muuttuvan median maailmassa on tärkeää löytää asiakkaat niiltä markkinointiviestinnän kanavilta, joita he käyttävät ja herättää huomio kiinnostavalla ja ajankohtaisella tavalla. Sosiaalisen median nopea kasvu ja runsas kanavatarjonta asettavat haasteen yrityksille, sillä on mietittävä, mistä asiakkaan tavoittaa ja millä keinoilla asiakasta voi houkutella. Ilman asiakastuntemusta on vaikeaa lähestyä heitä ja ymmärtää mikä saa asiakkaan valitsemaan palvelun.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa lisää asiakasymmärrystä tutkimalla yökerhoasiakkaiden median käyttöä ja aktiivisuutta eri kanavilla. Yökerhoasiakkaat ovat yksilöitä, mutta etsivät sosiaalisia ympäristöjä oman identiteettinsä tueksi, moninaistuvan median kentästä voi löytää juuri sen oikean julkaisun valintojaan tukemaan. Niin kanava kuin sisältökin vaikuttavat paljon siihen, mitä asiakas lopulta valitsee, sillä asiakkaan omat arvot ja sosiaalinen ympäristö muokkaavat päätöstä. Sosiaalisessa mediassa yritys tavoittaa yksittäisen asiakkaan lisäksi verkostoja, joissa tiedon leviäminen on nopeaa ja ajantasaista, mutta markkinointiviestinnän perustan on oltava kunnossa, jotta julkaisuiden laatu ja sisältö säilyvät asiakasta kiinnostavana. Vastauksia tavoitteen saavuttamiseen haettiin markkinointiviestintää, mediaa ja asiakkaita käsittelevien julkaisuiden pohjalta, sekä asiakkailta itseltään toteuttamalla sähköinen kysely, joka käsittelee median käyttöä eri kanavilla sekä asiakkaan arvostamia asioita yökerhoympäristössä. Vastauksia analysoitiin vertaamalla eri- ikäisten asiakkaiden median käyttöä ristiin keskenään ottaen huomioon myös, millaisia asioita eri- ikäiset asiakkaat arvostavat eniten yökerhokokemuksessaan.
Asiakaskyselyyn saatujen vastausten perusteella sosiaalisen median kanavat ovat käytössä enemmistöllä, mutta myös perinteisemmillä median kanavilla on kannattajansa. On mietittävä mihin suuntaan markkinointiviestinnän resurssit suunnataan, jotta asiakkaat löytäisivät haluamansa tiedon ja yritys osaisi kohdentaa julkaisunsa oikein. Valtaosa asiakkaista kokee tärkeimmäksi asiaksi yökerhossa ystävien tapaamisen ja tunnelman. Medioita yhdistämällä tavoitetaan erityyppisiä asiakkaita, mutta kaikkien mielenkiinto on pystyttävä herättämään panostamalla julkaisukanavan lisäksi sisältöön ja vastaamaan asiakkaiden odotuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa lisää asiakasymmärrystä tutkimalla yökerhoasiakkaiden median käyttöä ja aktiivisuutta eri kanavilla. Yökerhoasiakkaat ovat yksilöitä, mutta etsivät sosiaalisia ympäristöjä oman identiteettinsä tueksi, moninaistuvan median kentästä voi löytää juuri sen oikean julkaisun valintojaan tukemaan. Niin kanava kuin sisältökin vaikuttavat paljon siihen, mitä asiakas lopulta valitsee, sillä asiakkaan omat arvot ja sosiaalinen ympäristö muokkaavat päätöstä. Sosiaalisessa mediassa yritys tavoittaa yksittäisen asiakkaan lisäksi verkostoja, joissa tiedon leviäminen on nopeaa ja ajantasaista, mutta markkinointiviestinnän perustan on oltava kunnossa, jotta julkaisuiden laatu ja sisältö säilyvät asiakasta kiinnostavana. Vastauksia tavoitteen saavuttamiseen haettiin markkinointiviestintää, mediaa ja asiakkaita käsittelevien julkaisuiden pohjalta, sekä asiakkailta itseltään toteuttamalla sähköinen kysely, joka käsittelee median käyttöä eri kanavilla sekä asiakkaan arvostamia asioita yökerhoympäristössä. Vastauksia analysoitiin vertaamalla eri- ikäisten asiakkaiden median käyttöä ristiin keskenään ottaen huomioon myös, millaisia asioita eri- ikäiset asiakkaat arvostavat eniten yökerhokokemuksessaan.
Asiakaskyselyyn saatujen vastausten perusteella sosiaalisen median kanavat ovat käytössä enemmistöllä, mutta myös perinteisemmillä median kanavilla on kannattajansa. On mietittävä mihin suuntaan markkinointiviestinnän resurssit suunnataan, jotta asiakkaat löytäisivät haluamansa tiedon ja yritys osaisi kohdentaa julkaisunsa oikein. Valtaosa asiakkaista kokee tärkeimmäksi asiaksi yökerhossa ystävien tapaamisen ja tunnelman. Medioita yhdistämällä tavoitetaan erityyppisiä asiakkaita, mutta kaikkien mielenkiinto on pystyttävä herättämään panostamalla julkaisukanavan lisäksi sisältöön ja vastaamaan asiakkaiden odotuksiin.