Markkinointiyhteistyön kehittäminen : Case: JYP Jyväskylä Oy
Jääskeläinen, Jari (2015)
Jääskeläinen, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620982
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, millaisia odotuksia ja kokemuksia JYP Jyväskylä Oy:n yhteistyökumppanuus yrityksillä on yhteistyöstä JYP Jyväskylä Oy:n kanssa. Tutkimuksessa kysyttiin odotuksia yhteistyöltä jääkiekkokauden 2014 – 2015 alussa sekä sitä, miten odotukset toteutuivat saman kauden päätteeksi. Yhteistyökumppaneilta tiedusteltiin myös halua suositella yhteistyötä muille yrityksille.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen, ja kyselylomake oli suurimmaksi osaksi strukturoitu sisäl-täen muutaman avoimen kysymyksen. Kysely suoritettiin kaksiosaisena. Kauden alussa kysely lähettiin kaikille JYP Jyväskylä Oy:n yhteistyökumppaneille. Kauden lopun kysely kohdistettiin kauden alussa vastanneille yhteistyökumppaneille, jotta odotuksia voitiin vertailla toteutumaan.
Tulosten perusteella yhteistyökumppaneiden odotukset toteutuivat suurilta osilta, ja yhteistyökumppanit olivat tyytyväisiä yhteistyöhön. Yhteistyökumppanit hakivat markkinointiyhteistyöltä näkyvyyttä itselleen. Suurin osa yhteistyökumppaneista oli valmis suosittelemaan markkinointiyhteistyötä JYP Jyväskylä Oy:n kanssa muille yrityksille. Ottelutapahtumaan liittyvällä osa-alueella yhteistyökumppaneiden odotukset eivät toteutuneet halutulla tavalla. Myös mainosnäkyvyys JYP Jyväskylä Oy:n sosiaalisessa mediassa jäi paljon yhteistyökumppaneiden odotuksista.
Jotta markkinointiyhteistyö olisi toimivaa ja pitkäaikaista, pitää yhteistyön molempien osapuolien osallistua sen kehittämiseen ja ideointiin. Kokonaisvaltainen näkyvyys JYP Jyväskylä Oy:n kautta on varmasti jatkossa päällimmäinen asia, jota yhteistyökumppanit yhteistyöltä hakevat. Jatkotutkimuksena voisi muun muassa selvittää, millainen tilanne on muutaman vuoden kuluttua.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen, ja kyselylomake oli suurimmaksi osaksi strukturoitu sisäl-täen muutaman avoimen kysymyksen. Kysely suoritettiin kaksiosaisena. Kauden alussa kysely lähettiin kaikille JYP Jyväskylä Oy:n yhteistyökumppaneille. Kauden lopun kysely kohdistettiin kauden alussa vastanneille yhteistyökumppaneille, jotta odotuksia voitiin vertailla toteutumaan.
Tulosten perusteella yhteistyökumppaneiden odotukset toteutuivat suurilta osilta, ja yhteistyökumppanit olivat tyytyväisiä yhteistyöhön. Yhteistyökumppanit hakivat markkinointiyhteistyöltä näkyvyyttä itselleen. Suurin osa yhteistyökumppaneista oli valmis suosittelemaan markkinointiyhteistyötä JYP Jyväskylä Oy:n kanssa muille yrityksille. Ottelutapahtumaan liittyvällä osa-alueella yhteistyökumppaneiden odotukset eivät toteutuneet halutulla tavalla. Myös mainosnäkyvyys JYP Jyväskylä Oy:n sosiaalisessa mediassa jäi paljon yhteistyökumppaneiden odotuksista.
Jotta markkinointiyhteistyö olisi toimivaa ja pitkäaikaista, pitää yhteistyön molempien osapuolien osallistua sen kehittämiseen ja ideointiin. Kokonaisvaltainen näkyvyys JYP Jyväskylä Oy:n kautta on varmasti jatkossa päällimmäinen asia, jota yhteistyökumppanit yhteistyöltä hakevat. Jatkotutkimuksena voisi muun muassa selvittää, millainen tilanne on muutaman vuoden kuluttua.