Allegron matkassa : Alkeispianokoulukirjan valmistaminen pianonsoiton alkeisopetukseen
Ruusuvuori, Kristiina (2015)
Ruusuvuori, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520814
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli valmistaa selkeä ja inspiroiva alkeispianokoulukirja ohjausmateriaaliksi 6-11 vuotiaiden lasten pianonsoiton opetukseen. Omassa opetustyössäni pianonsoitonopettajana minua on usein häirinnyt alkeispianokoulukirjojen väritön ja monimutkaisen näköinen ulkoasu sekä pianokappaleiden heikko tapa harjoituttaa perustekniikan eri osa-alueita riittävän mielenkiintoisesti.
Uutta oppimateriaalia varten sävelsin yhteensä 20 pianokappaletta. Kirjan nimeksi tuli Allegron matkassa. Kokeilin pianokoulukirjan kolmea kappaletta omilla oppilaillani. Kappaleiden testaamisen tarkoituksena oli nähdä niiden toimivuus käytännössä. Soitimme kutakin kappaletta jokaisen oppilaan kanssa kahdella soittotunnilla. Aina pianotunnin jälkeen he täyttivät kappaleisiin liittyvän haastattelulomakkeen. Lomakkeen tarkoituksena oli selventää oppilaiden mielipiteitä sävellyksistäni soittotunneilla nousseiden kommenttien lisäksi. Tutkimuksessa oli mukana kolme 8-11 vuotiasta oppilasta.
Pohdin opinnäytetyössäni sitä, kuinka säveltää pedagogista musiikkia lapselle niin, että pianokappale säilyisi mielenkiintoisena soittoharjoituksena. Pyrin ottamaan sävellyksissäni huomioon myös sen, miten lapsen kokonaisvaltainen kehitys vaikuttaa soittotaitojen oppimiseen, sekä minkälaisia tavoitteita opetussuunnitelma asettaa perustaso 1-kurssissa.
Uutta oppimateriaalia varten sävelsin yhteensä 20 pianokappaletta. Kirjan nimeksi tuli Allegron matkassa. Kokeilin pianokoulukirjan kolmea kappaletta omilla oppilaillani. Kappaleiden testaamisen tarkoituksena oli nähdä niiden toimivuus käytännössä. Soitimme kutakin kappaletta jokaisen oppilaan kanssa kahdella soittotunnilla. Aina pianotunnin jälkeen he täyttivät kappaleisiin liittyvän haastattelulomakkeen. Lomakkeen tarkoituksena oli selventää oppilaiden mielipiteitä sävellyksistäni soittotunneilla nousseiden kommenttien lisäksi. Tutkimuksessa oli mukana kolme 8-11 vuotiasta oppilasta.
Pohdin opinnäytetyössäni sitä, kuinka säveltää pedagogista musiikkia lapselle niin, että pianokappale säilyisi mielenkiintoisena soittoharjoituksena. Pyrin ottamaan sävellyksissäni huomioon myös sen, miten lapsen kokonaisvaltainen kehitys vaikuttaa soittotaitojen oppimiseen, sekä minkälaisia tavoitteita opetussuunnitelma asettaa perustaso 1-kurssissa.