Asiakastietojärjestelmän käyttöönotto, Case Yli-Lurin tila
Pörhölä, Tuija (2015)
Pörhölä, Tuija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621061
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pasi Pörhölä, joka toimii yrittäjänä Yli-Lurin tilalla Hämeenlinnan Hauholla, Ilmoilassa. Kyseessä on viljatila. Lisäksi yrittäjä suorittaa muun muassa klapikoneurakointia, raivaustöitä raivaus- ja moottorisahalla sekä myy polttopuuta. Yritykseltä puuttuu kunnollinen, sähköinen asiakastietojärjestelmä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää yritykselle kunnollinen, toimiva asia-kastietojärjestelmä ja ottaa se yrityksessä käyttöön. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä erilaisia valmiita asiakastietojärjestelmiä on olemassa, vai kannattaako sellainen tehdä itse.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin asiakkuudenhallinnasta eli CRM:stä, kerrottiin lyhyesti miten se eroaa ERP:stä sekä kerrottiin CRM:n käyttöönoton haasteista. Tutkimusmenetelminä käytettiin suullisia haastatteluja, kehittämisprojektia sekä kartoitusta/luokittelua. Lähteinä on käytetty kirjoja sekä internetiä.
Työn tuloksena yritys otti käyttöönsä uuden asiakastietojärjestelmän, joka auttaa yrittäjää asiakkuuksienhallinnassa. Asiakastietojärjestelmän käyt-töönotto sai myös yrittäjän miettimään tarkemmin asiakkuuksiaan ja sitä, miten hän voisi tehostaa yhteydenpitoaan asiakkaisiin.
Asiakashallintajärjestelmään perehtyminen sujui hyvin, mutta yrittäjän työkiireiden vuoksi hänen järjestelmään perehtymisensä jäi hieman kes-keneräiseksi. Toivottavasti käyttöönotto jatkuu myös tämän projektin jäl-keen. Tulevaisuudessa jokin pilvipalveluna toimiva CRM-järjestelmä voisi olla parempi kuin nyt käyttöönotettu Windows-pohjainen ohjelma.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää yritykselle kunnollinen, toimiva asia-kastietojärjestelmä ja ottaa se yrityksessä käyttöön. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä erilaisia valmiita asiakastietojärjestelmiä on olemassa, vai kannattaako sellainen tehdä itse.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin asiakkuudenhallinnasta eli CRM:stä, kerrottiin lyhyesti miten se eroaa ERP:stä sekä kerrottiin CRM:n käyttöönoton haasteista. Tutkimusmenetelminä käytettiin suullisia haastatteluja, kehittämisprojektia sekä kartoitusta/luokittelua. Lähteinä on käytetty kirjoja sekä internetiä.
Työn tuloksena yritys otti käyttöönsä uuden asiakastietojärjestelmän, joka auttaa yrittäjää asiakkuuksienhallinnassa. Asiakastietojärjestelmän käyt-töönotto sai myös yrittäjän miettimään tarkemmin asiakkuuksiaan ja sitä, miten hän voisi tehostaa yhteydenpitoaan asiakkaisiin.
Asiakashallintajärjestelmään perehtyminen sujui hyvin, mutta yrittäjän työkiireiden vuoksi hänen järjestelmään perehtymisensä jäi hieman kes-keneräiseksi. Toivottavasti käyttöönotto jatkuu myös tämän projektin jäl-keen. Tulevaisuudessa jokin pilvipalveluna toimiva CRM-järjestelmä voisi olla parempi kuin nyt käyttöönotettu Windows-pohjainen ohjelma.