Markkinointiviestintäsuunnitelma : Sky-Media Oy
Nurmi, Katja (2015)
Nurmi, Katja
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621057
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Sky-Media Oy:lle vuodelle 2016. Sky-Media Oy on mainostekstiilien ja design-tuotteiden maahantuontiyritys, joka toimii pääasiassa suomessa tukkurina mainos- ja liikelahja-alojen yrityksille. Markkinointiviestintäsuunnitelman pääpaino oli Sky-Media Oy:n brändien tunnettavuuden parantamisessa sekä markkinoinnin suunnittelemisessa siten, että markkinointia on helpompi kohdentaa asiakassegmenteille.
Työn tietoperustassa käsiteltiin markkinoinnin suunnittelua ja tavoitteellista markkinointia. Markkinoinnin suunnittelua lähestyttiin strategisen suunnittelun, markkinointimixin sekä segmentoinnin avulla. Tavoitteellista markkinointia käsiteltiin strategisen markkinoinnin, internetmarkkinoinnin ja brändin rakentamisen kautta. Käytännön osuudessa toimeksiantajasta, sen asiakkaista ja päämiehistä kerättiin tietoa verkkosivujen, keskustelujen sekä toimeksiantajan lähettämän materiaalin avulla. Itse lähtökohta-analyysiin haettiin tietoa keskustelemalla yrityksen toimitusjohtajan kanssa sekä käymällä liiketoimintasuunnitelmaa läpi. Markkinoinnin kohdentamisessa ja brändien tunnettavuuden parantamisessa tietolähteinä olivat yrityksen verkkosivut, Facebook-sivut sekä sähköpostikeskustelut myyntiedustajien kanssa. Markkinointiviestintäsuunnitelman vuosikello perustuu yrityksen tapahtumakalenteriin sekä omiin havaintoihin. Lisäksi kaikissa näissä hyödynnettiin tietoperustaa.
Vastaus tutkimusongelmaan löydettiin markkinoinnin kohdentamisesta erityisesti internetmarkkinoinnissa ja brändien tunnettavuuden parantamisesta. Markkinointia lähdettiin kohdentamaan sekä jo olemassa oleville asiakassegmenteille että uusien segmentointikriteerien kautta syntyneille segmenteille. Markkinointikanaviksi valittiin Facebook, blogi ja sähköpostimarkkinointi. Internetmarkkinoinnissa tärkeiksi piirteiksi havaittiin vuorovaikutteisuus, tiedon jakamisen nopeus sekä edullisuus. Brändin tunnettavuuden parantamista haettiin toimeksiantajayrityksen päämiesten esittelyillä, brändilogojen korostamisella mainonnassa sekä jo syntyneiden brändimielikuvien hyödyntämisellä.
Työn tietoperustassa käsiteltiin markkinoinnin suunnittelua ja tavoitteellista markkinointia. Markkinoinnin suunnittelua lähestyttiin strategisen suunnittelun, markkinointimixin sekä segmentoinnin avulla. Tavoitteellista markkinointia käsiteltiin strategisen markkinoinnin, internetmarkkinoinnin ja brändin rakentamisen kautta. Käytännön osuudessa toimeksiantajasta, sen asiakkaista ja päämiehistä kerättiin tietoa verkkosivujen, keskustelujen sekä toimeksiantajan lähettämän materiaalin avulla. Itse lähtökohta-analyysiin haettiin tietoa keskustelemalla yrityksen toimitusjohtajan kanssa sekä käymällä liiketoimintasuunnitelmaa läpi. Markkinoinnin kohdentamisessa ja brändien tunnettavuuden parantamisessa tietolähteinä olivat yrityksen verkkosivut, Facebook-sivut sekä sähköpostikeskustelut myyntiedustajien kanssa. Markkinointiviestintäsuunnitelman vuosikello perustuu yrityksen tapahtumakalenteriin sekä omiin havaintoihin. Lisäksi kaikissa näissä hyödynnettiin tietoperustaa.
Vastaus tutkimusongelmaan löydettiin markkinoinnin kohdentamisesta erityisesti internetmarkkinoinnissa ja brändien tunnettavuuden parantamisesta. Markkinointia lähdettiin kohdentamaan sekä jo olemassa oleville asiakassegmenteille että uusien segmentointikriteerien kautta syntyneille segmenteille. Markkinointikanaviksi valittiin Facebook, blogi ja sähköpostimarkkinointi. Internetmarkkinoinnissa tärkeiksi piirteiksi havaittiin vuorovaikutteisuus, tiedon jakamisen nopeus sekä edullisuus. Brändin tunnettavuuden parantamista haettiin toimeksiantajayrityksen päämiesten esittelyillä, brändilogojen korostamisella mainonnassa sekä jo syntyneiden brändimielikuvien hyödyntämisellä.