Saunamenujen suunnittelu ja markkinointi
Kimari, Anni (2015)
Kimari, Anni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621152
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli saunamenujen suunnittelu ja markkinointisuunnitelman laatiminen me-nuille. Saunamenut kehitettiin kahdelle eri saunatilalle Kuitulaan ja Tiilikasarmiin. Saunamenuissa käy-tettiin lähi- ja luomu raaka-aineita sekä lounaslistalla käytettäviä tuotteita. Työn Tilaajana toimi Mikkelin Ammattikorkeakoulun Ravintola Talli.
Työn tavoitteena oli tehdä käyttöön tulevat, tilaajaa hyödyttävät ja liikeideaan sopivat saunamenut sekä mainokset, joita tukee markkinointisuunnitelma. Tavoitteina oli lähi- ja luomutuotteiden käyttö sauna-menuissa sekä ravintolan myynnin lisääminen ja oman osaamisen sekä ammattitaidon lisääminen.
Raportti on jaettu teoria- ja käytäntöosuuteen. Teoriaan kuuluvat tuotekehitys, saunamenujen laatiminen, hinnoittelu ja markkinointisuunnitelman laatiminen. Työn toteutuksesta kertovassa osuudessa käsitel-lään saunamenujen suunnittelua, tuotteiden valintaa, toteutuksen työvaiheita, hinnoittelua ja markki-nointia eli mainosten suunnittelua. Mainosten toteutuksesta kerrotaan markkinointisuunnitelmassa.
Opinnäytetyön tuotoksena oli raportin ja markkinointisuunnitelman lisäksi kaksi saunamenulistaa ja mainokset menuille. Raportin liitteinä on molemmat saunamenut ja kaksi mainosvaihtoehtoa, joista tilaa-ja valitsee käyttöön toisen tai molemmat.
Johtopäätöksinä työ hyödytti työn tilaajaa ja saunamenut sekä mainokset onnistuivat. Lähi- ja luomutuot-teet olisivat voineet näkyä työssä vielä paremmin ja mainoksista olisi voinut tulla idearikkaammat. Työn tilaaja sai kuitenkin hyvät materiaalit käyttöön ja tulevaisuudessa niitä on helppo lähteä muokkaamaan ja markkinoimaan uudestaan.
Työn tavoitteena oli tehdä käyttöön tulevat, tilaajaa hyödyttävät ja liikeideaan sopivat saunamenut sekä mainokset, joita tukee markkinointisuunnitelma. Tavoitteina oli lähi- ja luomutuotteiden käyttö sauna-menuissa sekä ravintolan myynnin lisääminen ja oman osaamisen sekä ammattitaidon lisääminen.
Raportti on jaettu teoria- ja käytäntöosuuteen. Teoriaan kuuluvat tuotekehitys, saunamenujen laatiminen, hinnoittelu ja markkinointisuunnitelman laatiminen. Työn toteutuksesta kertovassa osuudessa käsitel-lään saunamenujen suunnittelua, tuotteiden valintaa, toteutuksen työvaiheita, hinnoittelua ja markki-nointia eli mainosten suunnittelua. Mainosten toteutuksesta kerrotaan markkinointisuunnitelmassa.
Opinnäytetyön tuotoksena oli raportin ja markkinointisuunnitelman lisäksi kaksi saunamenulistaa ja mainokset menuille. Raportin liitteinä on molemmat saunamenut ja kaksi mainosvaihtoehtoa, joista tilaa-ja valitsee käyttöön toisen tai molemmat.
Johtopäätöksinä työ hyödytti työn tilaajaa ja saunamenut sekä mainokset onnistuivat. Lähi- ja luomutuot-teet olisivat voineet näkyä työssä vielä paremmin ja mainoksista olisi voinut tulla idearikkaammat. Työn tilaaja sai kuitenkin hyvät materiaalit käyttöön ja tulevaisuudessa niitä on helppo lähteä muokkaamaan ja markkinoimaan uudestaan.