Elämyspelin äänisuunnittelu : Case: Transmediapolis – Lintukoto
Siivonen, Milla (2015)
Siivonen, Milla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621021
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Transmediapolis –tapahtuman yhteydessä toteutettua Lintukoto –nimistä live-videopeliä. Transmediapolis –tapahtuma järjestettiin Tampe-reen Mediapoliksessa toukokuussa 2015, mm. Tampereen ammattikorkeakoulun, Tampereen seudun ammattiopiston, Yleisradion, Apex Games Oy:n, Mediapoliksen, Odionin sekä Smartracin toimesta.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan elämyspelin äänisuunnittelua sekä teoreettisesti että käytännössä. Lintukoto –pelin äänelliset elementit ja niiden funktiot käydään läpi käyttäen apuna videopelien terminologiaa. Pelin tekninen toteutus ja livenä tapahtuneet pelitilanteet esitellään teoreettisen osuuden jälkeen.
Opinnäytetyössä avataan myös immersion käsitettä tällaisessa erikoisessa pelitilanteessa, ja sitä, miten se saavutettiin elämyspelissä.
Yhteenvetona niputetaan yhteen pelin äänisuunnittelun suurimmat haasteet sekä onnistumiset ja opinnäytetyön äänisuunnitteluprosessien vertailun tulos.
Tämä opinnäytetyö on tarkoitettu erityisesti äänisuunnittelun, median tai pelialan opiskelijoille.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan elämyspelin äänisuunnittelua sekä teoreettisesti että käytännössä. Lintukoto –pelin äänelliset elementit ja niiden funktiot käydään läpi käyttäen apuna videopelien terminologiaa. Pelin tekninen toteutus ja livenä tapahtuneet pelitilanteet esitellään teoreettisen osuuden jälkeen.
Opinnäytetyössä avataan myös immersion käsitettä tällaisessa erikoisessa pelitilanteessa, ja sitä, miten se saavutettiin elämyspelissä.
Yhteenvetona niputetaan yhteen pelin äänisuunnittelun suurimmat haasteet sekä onnistumiset ja opinnäytetyön äänisuunnitteluprosessien vertailun tulos.
Tämä opinnäytetyö on tarkoitettu erityisesti äänisuunnittelun, median tai pelialan opiskelijoille.