Työntekijälähettilyys sosiaalisessa mediassa
Puolakkainen, Juuso (2015)
Puolakkainen, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621095
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee työntekijälähettilyyttä sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantajana työssä on MTV. Työntekijälähettilyys on työntekijöiden kannustamista osallistumaan viestintään ja jakamaan mielenkiintoisia sisältöjä työntekijöiden sosiaalisen median verkostoille.
Elämme aikaa, jolloin sosiaalinen media on ihmisten arjessa vahvasti läsnä. Sosiaalinen media tarjoaakin työntekijälähettilyydelle aivan uudenlaiset mahdollisuudet tuoda yrityksen sanomaa esille ja tällä tavoin saadaan yritys aidommaksi ja lähemmäksi asiakkaitaan.
Työntekijälähettiläänä toimiminen tuo mahdollisuuksia myös työntekijöille. Työntekijät voivat rakentaa itselleen asiantuntijabrändiä ottamalla aktiivisesti osaa keskusteluihin ja tekemällä mielenkiintoisia postauksia. Tämä taas mahdollisesti avaa työntekijälähettiläille uusia mahdollisuuksia, kuten työtarjouksia.
Opinnäytetyössä esitetään, miten työntekijä saadaan sitoutettua toimimaan työntekijälä-hettiläänä ja miten johtaminen vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen. Työssä tarkastellaan myös yleisesti työntekijälähettilyyttä. Opinnäytetyön aineisto on kerätty avoimien haastatteluiden kautta. Opinnäytetyössä tutkitaan miten työntekijälähettilyys koetaan, mitä hyötyjä siitä on niin henkilölle kuin yritykselle, minkälainen sisältö aktivoi yleisöä ja millaisia työntekijälähettilyysohjelmistot koetaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että työtyytyväisyys ja töissä viihtyminen ovat suurimpia syitä, miksi työntekijä toimii työntekijälähettiläänä. Työntekijälähettilyys avaa myös työntekijälle paljon mahdollisuuksia, esimerkiksi työtarjouksia ja asiantuntijabrändin rakentumista. Tutkimuksessa selvisi myös, että humoristinen ja persoonallinen sisältö aktivoi seuraajia ja saa paljon tykkäyksiä. Työntekijälähettilyysohjelmistot koettiin hyvinä tapoina saada työntekijöitä mukaan toimimaan työntekijälähettiläinä.
Elämme aikaa, jolloin sosiaalinen media on ihmisten arjessa vahvasti läsnä. Sosiaalinen media tarjoaakin työntekijälähettilyydelle aivan uudenlaiset mahdollisuudet tuoda yrityksen sanomaa esille ja tällä tavoin saadaan yritys aidommaksi ja lähemmäksi asiakkaitaan.
Työntekijälähettiläänä toimiminen tuo mahdollisuuksia myös työntekijöille. Työntekijät voivat rakentaa itselleen asiantuntijabrändiä ottamalla aktiivisesti osaa keskusteluihin ja tekemällä mielenkiintoisia postauksia. Tämä taas mahdollisesti avaa työntekijälähettiläille uusia mahdollisuuksia, kuten työtarjouksia.
Opinnäytetyössä esitetään, miten työntekijä saadaan sitoutettua toimimaan työntekijälä-hettiläänä ja miten johtaminen vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen. Työssä tarkastellaan myös yleisesti työntekijälähettilyyttä. Opinnäytetyön aineisto on kerätty avoimien haastatteluiden kautta. Opinnäytetyössä tutkitaan miten työntekijälähettilyys koetaan, mitä hyötyjä siitä on niin henkilölle kuin yritykselle, minkälainen sisältö aktivoi yleisöä ja millaisia työntekijälähettilyysohjelmistot koetaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että työtyytyväisyys ja töissä viihtyminen ovat suurimpia syitä, miksi työntekijä toimii työntekijälähettiläänä. Työntekijälähettilyys avaa myös työntekijälle paljon mahdollisuuksia, esimerkiksi työtarjouksia ja asiantuntijabrändin rakentumista. Tutkimuksessa selvisi myös, että humoristinen ja persoonallinen sisältö aktivoi seuraajia ja saa paljon tykkäyksiä. Työntekijälähettilyysohjelmistot koettiin hyvinä tapoina saada työntekijöitä mukaan toimimaan työntekijälähettiläinä.