Ketjun markkinointitoimenpiteiden hyöty kaupalle
Leppänen, Pekka (2015)
Leppänen, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on esitellä ja tutkia Rautia –ketjun markkinoinnin toimivuutta, sekä kuinka se tukee kaupan omaa markkinointia ja tunnettavuutta. Tutkimuksen toimeksiantajana on V. Leino Oy. Tutkimuksen teoria osuudessa käsitellään ketjun ja kaupan brändiä, markkinointia, markkinoinnin keinoja, markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta.
Rautia-ketju on valtakunnallisesti laajin, Kesko konserniin kuuluva rautakauppa-alan ketju. Ketjussa toimimiseen liittyy olennaisesti yhteismarkkinointi, jonka toimivuutta kaupassa tarkastellaan kriittisesti ja rakentavasti markkinointimaksujen ja kustannuksien vuoksi.
Tutkimusmenetelmänä on case –tutkimus, jossa tarkastellaan V.Leino Oy:n sekä Rautian kampanjoiden onnistumista yksittäisten tuotteiden ostamista aina jälkimarkkinointiin asti. Tutkimuksen data saadaan V. Leino Oy:n toiminnanohjausjärjestelmästä sekä Keskon raportointiyksiköstä. Tutkimusta syvennetään henkilöhaastatteluilla ketjun organisaatiosta ja kaupan henkilökunnalta, jotta saadaan mahdollisimman monipuolinen ja kattava näkemys markkinoinnin suunnittelusta, sekä toteutuksesta ketju- ja kauppatasolla. Työssä kerättiin aineistoa vuoden 2015 kolmesta erityyppisestä markkinointikam-panjasta, jolla analysoitiin yksittäisien tuotteiden onnistumista, sekä koko kampanjan vaikutusta myymälän asiakastapahtumiin. Aineistoa kerätään Keskon kauppakohtaisesta kampanjaseurantaraportista, kaupan toiminnanohjausjärjestelmästä joita ovat muun muassa tuotteen ostot, myynnit, varastosaldo, bruttotuotto ja kiertonopeus.
Tutkimuksesta selviää, että markkinointikampanjan ajankohtaan ja tuotteisiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota ja markkinoinnin pitää kohdistua mahdollisimman moneen segmenttiin. Ketjun tulisi auttaa kauppaa ongelmallisien tuotteiden myynnissä, jotka ovat kampanjassa epäonnistuneet. Nämä sitouttavat kaupan käyttöpääomaa varastoon ja aiheuttaa valikoiman hallittavuudelle haasteita. Työ antaa konkreettista tietoa kaupalle kampanjoiden onnistumisesta ja ketjulle rakentavaa palautetta kampanjamarkkinoinnin suunnittelusta aina tuotetasolta lähtien. Lisäksi työ antaa kaupalle näkemystä oman markkinoinnin terävöittämiseen, suunnitteluun ja ketjun markkinoinnin hyödyntämiseen parhaalla mahdollisella tavalla.
Rautia-ketju on valtakunnallisesti laajin, Kesko konserniin kuuluva rautakauppa-alan ketju. Ketjussa toimimiseen liittyy olennaisesti yhteismarkkinointi, jonka toimivuutta kaupassa tarkastellaan kriittisesti ja rakentavasti markkinointimaksujen ja kustannuksien vuoksi.
Tutkimusmenetelmänä on case –tutkimus, jossa tarkastellaan V.Leino Oy:n sekä Rautian kampanjoiden onnistumista yksittäisten tuotteiden ostamista aina jälkimarkkinointiin asti. Tutkimuksen data saadaan V. Leino Oy:n toiminnanohjausjärjestelmästä sekä Keskon raportointiyksiköstä. Tutkimusta syvennetään henkilöhaastatteluilla ketjun organisaatiosta ja kaupan henkilökunnalta, jotta saadaan mahdollisimman monipuolinen ja kattava näkemys markkinoinnin suunnittelusta, sekä toteutuksesta ketju- ja kauppatasolla. Työssä kerättiin aineistoa vuoden 2015 kolmesta erityyppisestä markkinointikam-panjasta, jolla analysoitiin yksittäisien tuotteiden onnistumista, sekä koko kampanjan vaikutusta myymälän asiakastapahtumiin. Aineistoa kerätään Keskon kauppakohtaisesta kampanjaseurantaraportista, kaupan toiminnanohjausjärjestelmästä joita ovat muun muassa tuotteen ostot, myynnit, varastosaldo, bruttotuotto ja kiertonopeus.
Tutkimuksesta selviää, että markkinointikampanjan ajankohtaan ja tuotteisiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota ja markkinoinnin pitää kohdistua mahdollisimman moneen segmenttiin. Ketjun tulisi auttaa kauppaa ongelmallisien tuotteiden myynnissä, jotka ovat kampanjassa epäonnistuneet. Nämä sitouttavat kaupan käyttöpääomaa varastoon ja aiheuttaa valikoiman hallittavuudelle haasteita. Työ antaa konkreettista tietoa kaupalle kampanjoiden onnistumisesta ja ketjulle rakentavaa palautetta kampanjamarkkinoinnin suunnittelusta aina tuotetasolta lähtien. Lisäksi työ antaa kaupalle näkemystä oman markkinoinnin terävöittämiseen, suunnitteluun ja ketjun markkinoinnin hyödyntämiseen parhaalla mahdollisella tavalla.