Networks In The Internationalization of SMEs : Case: Jykes International Services
Sorri, Leevi (2015)
Sorri, Leevi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621091
Tiivistelmä
Globaalissa maailmassa erikokoiset yritykset ovat alkaneet jakaa samaa kilpailuympäristöä, ja pienet yritykset kansainvälistyvät aktiivisesti. Pienellä koolla on kuitenkin haasteensa, mikä pakottaa pk-yritykset yhteistyöhön muiden kanssa. Verkostot ovat vaikutusvaltaisia kanavia, jotka tarjoavat monia etuja pienille yrityksille.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten erään suomalaisen kehittämisyhtiön verkostot mielletään heidän asiakasyritystensä kansainvälistymisessä. Toisena päätavoitteena oli tuottaa kehittämisideoita ja -työkaluja kehittämisyhtiön verkostoihin.
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka tehokkaita kehittämisyhtiön verkostot ovat heidän asiakkaidensa kansainvälistymisessä. Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullisia tutkimus- ja analyysimenetelmiä. Teemahaastattelut pohjautuivat asianmukaiseen kirjallisuuteen ja asiakkaan toiveisiin. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää paikallista pk- yrityksen johtajaa. Monipuolisten näkökulmien saamiseksi haastateltavat (7) valittiin heidän kokemuksensa ja asemansa perusteella. Teemoittelulla pyrittiin paljastamaan keskeiset teemat haastatteluista.
Tuloksena huomattiin, että pk-yrityksillä oli jakautuneet mielipiteet asiakkaan verkostoista: toiset pitivät niitä tehokkaina ja toiset toivoivat muutoksia. Huomionarvoista oli, että verkostojen koko potentiaalia ei käytetty, sillä asiakasyrityksillä oli epäselvä kuva siitä, miten verkostot voisivat hyödyttää heitä. Lopputuloksena asiakkaalle tarjottiin työkaluja verkostojen kehittämiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten erään suomalaisen kehittämisyhtiön verkostot mielletään heidän asiakasyritystensä kansainvälistymisessä. Toisena päätavoitteena oli tuottaa kehittämisideoita ja -työkaluja kehittämisyhtiön verkostoihin.
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka tehokkaita kehittämisyhtiön verkostot ovat heidän asiakkaidensa kansainvälistymisessä. Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullisia tutkimus- ja analyysimenetelmiä. Teemahaastattelut pohjautuivat asianmukaiseen kirjallisuuteen ja asiakkaan toiveisiin. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää paikallista pk- yrityksen johtajaa. Monipuolisten näkökulmien saamiseksi haastateltavat (7) valittiin heidän kokemuksensa ja asemansa perusteella. Teemoittelulla pyrittiin paljastamaan keskeiset teemat haastatteluista.
Tuloksena huomattiin, että pk-yrityksillä oli jakautuneet mielipiteet asiakkaan verkostoista: toiset pitivät niitä tehokkaina ja toiset toivoivat muutoksia. Huomionarvoista oli, että verkostojen koko potentiaalia ei käytetty, sillä asiakasyrityksillä oli epäselvä kuva siitä, miten verkostot voisivat hyödyttää heitä. Lopputuloksena asiakkaalle tarjottiin työkaluja verkostojen kehittämiseen.