Työhyvinvointi : Asiakasneuvojien riehapäivä
Luoma, Marianne (2015)
Luoma, Marianne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721236
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä työhyvinvointi on ja millaisena se näyttäytyy työorganisaation eri rooleista katsoen. Toiminnallisena tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää contact centerissä työskentelevien asiakasneuvojien joka vuotuinen virkistyspäivä. Tavoitteena oli parantaa asiakasneuvojien kokemaa työhyvinvointia ja lisätä eri tiimeissä työskentelevien henkilöiden keskinäistä vuorovaikutusta.
Virkistyspäivä järjestettiin syksyllä 2015. Virkistyspäivän ohjelmana oli kaupunkisuunnistus pienryhmissä ja sen jälkeen illanvietto. Päivän suunnittelussa käytettiin apuna alkukyselyä asiakasneuvojille. Kyselyssä pyrittiin selvittämään asiakasneuvojien kokemuksia aikaisemmista virkistyspäivistä sekä toiveita nyt järjestetylle päivälle. Virkistyspäivän aikana kerättiin palautetta havainnoimalla ja haastattelemalla osallistujia. Alkukyselyssä selvisi, että virkistyspäiviä pidetään tärkeinä työhyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen lisääjinä. Myös päivän aikana saaduista palautteista nousivat esiin samat asiat.
Kokonaisuudessaan päivä oli onnistunut ja osallistujat olivat tyytyväisiä päivän kulkuun. Erityisesti he kokivat mielekkäänä sen, että virkistyspäivässä oli aktiviteetteja, joihin he itse pääsivät osallistumaan. Virkistyspäivä on vain pieni osa kokonaisvaltaista työhyvinvointia, mutta sillä on tärkeä rooli toimia arjen piristysruiskeena. Erityisen tärkeitä tällaiset piristysruiskeet ovat asiakaspalvelutyössä, missä työntekijöiden tuntemukset välittyvät usein suoraan asiakkaisiin.
Virkistyspäivä järjestettiin syksyllä 2015. Virkistyspäivän ohjelmana oli kaupunkisuunnistus pienryhmissä ja sen jälkeen illanvietto. Päivän suunnittelussa käytettiin apuna alkukyselyä asiakasneuvojille. Kyselyssä pyrittiin selvittämään asiakasneuvojien kokemuksia aikaisemmista virkistyspäivistä sekä toiveita nyt järjestetylle päivälle. Virkistyspäivän aikana kerättiin palautetta havainnoimalla ja haastattelemalla osallistujia. Alkukyselyssä selvisi, että virkistyspäiviä pidetään tärkeinä työhyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen lisääjinä. Myös päivän aikana saaduista palautteista nousivat esiin samat asiat.
Kokonaisuudessaan päivä oli onnistunut ja osallistujat olivat tyytyväisiä päivän kulkuun. Erityisesti he kokivat mielekkäänä sen, että virkistyspäivässä oli aktiviteetteja, joihin he itse pääsivät osallistumaan. Virkistyspäivä on vain pieni osa kokonaisvaltaista työhyvinvointia, mutta sillä on tärkeä rooli toimia arjen piristysruiskeena. Erityisen tärkeitä tällaiset piristysruiskeet ovat asiakaspalvelutyössä, missä työntekijöiden tuntemukset välittyvät usein suoraan asiakkaisiin.