Ensimmäinen peli Unity-pelimoottorilla : kenttäsuunnittelun implementointi
Kukkonen, Ville (2015)
Kukkonen, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721173
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko mahdollista luoda peli tai pelidemo Unityn pelimoottoria hyödyntäen ilman aikaisempaa kokemusta. Toteutettu pelidemo oli kaksiulotteinen kauhupeli, joka on luotu teoriaosuudessa käytyjen pohdintojen mukaisesti. Opinnäytetyö käsittelee pelin luomista kenttäsuunnittelun näkökulmasta ja vastaa sen pohjalta asetettuihin kysymyksiin.
Teoriaosuudessa tarkastellaan kenttäsuunnittelua ja miten sitä kannattaa toteuttaa. Osuudessa käydään myös läpi kuvankäsittelyä sekä kuvankäsittelyohjelmia. Teorian tarkoituksena on antaa lukijalle karkea yleiskäsitys kenttäsuunnittelusta.
Toisessa osiossa pohjustetaan Unityn pelimoottoria, jolla pelidemo on toteutettu. Tuetut ohjelmointikielet, Unityn verkkokauppa sekä opetusmateriaalia selostetaan osiossa. Toisen osion tarkoituksena on kertoa tärkeää taustatietoa Unityn pelimoottorista.
Kolmannessa osiossa perehdytään pelimoottorin toimintoihin ja miten kenttäsuunnittelu toteutetaan käytännössä. Osio keskittyy ohjelmakoodin esittämiseen ja toimintojen selostukseen. Käytetyt toiminnot ovat pelidemosta poimittuja.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin aikaiseksi onnistunut pelidemo ja samalla vastaus opinnäytetyön asettamaan tavoitteeseen. Peli on mahdollista toteuttaa ilman aikaisempaa kokemusta, mutta se vie paljon aikaa sekä resursseja.
Teoriaosuudessa tarkastellaan kenttäsuunnittelua ja miten sitä kannattaa toteuttaa. Osuudessa käydään myös läpi kuvankäsittelyä sekä kuvankäsittelyohjelmia. Teorian tarkoituksena on antaa lukijalle karkea yleiskäsitys kenttäsuunnittelusta.
Toisessa osiossa pohjustetaan Unityn pelimoottoria, jolla pelidemo on toteutettu. Tuetut ohjelmointikielet, Unityn verkkokauppa sekä opetusmateriaalia selostetaan osiossa. Toisen osion tarkoituksena on kertoa tärkeää taustatietoa Unityn pelimoottorista.
Kolmannessa osiossa perehdytään pelimoottorin toimintoihin ja miten kenttäsuunnittelu toteutetaan käytännössä. Osio keskittyy ohjelmakoodin esittämiseen ja toimintojen selostukseen. Käytetyt toiminnot ovat pelidemosta poimittuja.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin aikaiseksi onnistunut pelidemo ja samalla vastaus opinnäytetyön asettamaan tavoitteeseen. Peli on mahdollista toteuttaa ilman aikaisempaa kokemusta, mutta se vie paljon aikaa sekä resursseja.