Työssäoppimisen ohjauksen nykytila ja kehittäminen
Seppälä-Kolkka, Taina (2015)
Seppälä-Kolkka, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida ammatilliseen perustutkintoon kuuluvan työssäoppimisen ohjauksen kehittämistä toimintatapojen vaikuttamisen kautta. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin työpaikkaohjaajakoulutukseen kiinnostavuus ja haasteet. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Koulutuskeskus Sedu.
Opinnäytetyössä tutkimuksen toteutus on toimintatutkimus. Teoreettinen viitekehys muodostui työssäoppimisen määrittelystä, ammatillisesta osaamisesta, oppimisesta ja työssäoppimisen merkityksestä. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen kyselytutkimus. Tutkimuksessa tarkasteltiin työssäoppimista ohjaavien henkilöiden palautetta työssäoppimisesta sekä työpaikkaohjaajakoulutukseen osallistuneiden kokemuksia koulutuksen hyödystä työssäoppimisen ohjauksessa. Tutkimusaineisto analysoitiin ja luokiteltiin sisältöanalyysillä eri kehittämisluokkiin. Saatuja tutkimustuloksia verrattiin aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkimustuloksissa tuli esiin, että vastaajat kokivat työssäoppimisen ohjauksen tärkeäksi ja olivat kiinnostuneita osallistumaan työpaikkaohjaajakoulutukseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että työpaikkaohjaajakoulutusta on kehitettävä yhdessä työpaikan kanssa ja työpaikan tarpeesta lähtien sekä huomioiden työntekijöiden valmiuet ja mahdollisuudet. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Koulutuskeskus Sedun strategisten tavoitteiden osaamisen kehittämisessä, jonka yksi kriittinen menestystekijä on tutkinnon toteutuminen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Opinnäytetyön aineiston analyysi vahvistaa käsitystä työssäoppimisen ohjauksen kehittämisen merkityksestä ja tarpeellisuudesta.
Opinnäytetyössä tutkimuksen toteutus on toimintatutkimus. Teoreettinen viitekehys muodostui työssäoppimisen määrittelystä, ammatillisesta osaamisesta, oppimisesta ja työssäoppimisen merkityksestä. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen kyselytutkimus. Tutkimuksessa tarkasteltiin työssäoppimista ohjaavien henkilöiden palautetta työssäoppimisesta sekä työpaikkaohjaajakoulutukseen osallistuneiden kokemuksia koulutuksen hyödystä työssäoppimisen ohjauksessa. Tutkimusaineisto analysoitiin ja luokiteltiin sisältöanalyysillä eri kehittämisluokkiin. Saatuja tutkimustuloksia verrattiin aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkimustuloksissa tuli esiin, että vastaajat kokivat työssäoppimisen ohjauksen tärkeäksi ja olivat kiinnostuneita osallistumaan työpaikkaohjaajakoulutukseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että työpaikkaohjaajakoulutusta on kehitettävä yhdessä työpaikan kanssa ja työpaikan tarpeesta lähtien sekä huomioiden työntekijöiden valmiuet ja mahdollisuudet. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Koulutuskeskus Sedun strategisten tavoitteiden osaamisen kehittämisessä, jonka yksi kriittinen menestystekijä on tutkinnon toteutuminen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Opinnäytetyön aineiston analyysi vahvistaa käsitystä työssäoppimisen ohjauksen kehittämisen merkityksestä ja tarpeellisuudesta.