Tulevaisuuden kuluttajat : Mitä Y-sukupolvi tahtoo korkeatasoiselta ravintolapalvelulta?
Arikkala, Aija (2015)
Arikkala, Aija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721299
Tiivistelmä
Y-sukupolvesta on hyvää vauhtia tulossa suurimman ostopotentiaalin omaava ikäluokka, koska sen runsaslukuiset edustajat ovat joko astuneet työelämään tai ovat aivan sen kynnyksellä. Tästä syystä Y-sukupolven kiinnostuksen kohteiden selvittäminen on nyt hyvin ajankohtaista yritysmaailmassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Y-sukupolven suhdetta ja kiinnostusta korkeatasoisiin ravintolapalveluihin sekä sitä, minkälaisia tuotteita tai palveluja he arvostavat ja pitävät houkuttelevina.
Y-sukupolvea edustamaan valittiin toisen vuoden AMK-opiskelijoita Jyväskylästä ja Uppsalasta. Y-sukupolven mielenkiintoa ravintolapalveluihin selvitettiin toteutukseltaan uniikin ja monipuolisen teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelu sisälsi erilaisia puolistrukturoituja ja strukturoimattomia kysymyksiä, joilla pyrittiin kartoittamaan sekä määrällistä että ennen kaikkea laadullista informaatiota aiheesta.
Vastaukset vahvistivat teoriaa siitä, että Y-sukupolven edustajat ovat nuoresta iästään ja heikosta taloudellisesta tilanteestaan huolimatta melko kokeneita ravintolapalvelujen kuluttajia. He arvostavat laatua kaikenlaisissa tuotteissa ja palveluissa ja ovat jokseenkin vanhanaikaisia toimintatavoiltaan. Palvelun muodollisuus ei kuitenkaan ole heidän mieleensä, vaan he peräänkuuluttavat rentoutta, välittömyyttä ja persoonallisuutta. Heitä yhdistävistä arvoista huolimatta Y-sukupolvi on varsin heterogeeninen, yksilöllisyyttä korostava ikäluokka.
Yritysten on korkea aika päivittää konseptinsa vastaamaan Y-sukupolven odotuksia liiketoiminnan jatkuvuuden takaamiseksi. Y-sukupolven positiivisen huomion kiinnittäminen on tällä hetkellä valtava kilpailuetu markkinoilla. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin osviittaa siitä, mihin suuntaan alan liiketoimintaa voitaisiin kehittää.
Y-sukupolvea edustamaan valittiin toisen vuoden AMK-opiskelijoita Jyväskylästä ja Uppsalasta. Y-sukupolven mielenkiintoa ravintolapalveluihin selvitettiin toteutukseltaan uniikin ja monipuolisen teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelu sisälsi erilaisia puolistrukturoituja ja strukturoimattomia kysymyksiä, joilla pyrittiin kartoittamaan sekä määrällistä että ennen kaikkea laadullista informaatiota aiheesta.
Vastaukset vahvistivat teoriaa siitä, että Y-sukupolven edustajat ovat nuoresta iästään ja heikosta taloudellisesta tilanteestaan huolimatta melko kokeneita ravintolapalvelujen kuluttajia. He arvostavat laatua kaikenlaisissa tuotteissa ja palveluissa ja ovat jokseenkin vanhanaikaisia toimintatavoiltaan. Palvelun muodollisuus ei kuitenkaan ole heidän mieleensä, vaan he peräänkuuluttavat rentoutta, välittömyyttä ja persoonallisuutta. Heitä yhdistävistä arvoista huolimatta Y-sukupolvi on varsin heterogeeninen, yksilöllisyyttä korostava ikäluokka.
Yritysten on korkea aika päivittää konseptinsa vastaamaan Y-sukupolven odotuksia liiketoiminnan jatkuvuuden takaamiseksi. Y-sukupolven positiivisen huomion kiinnittäminen on tällä hetkellä valtava kilpailuetu markkinoilla. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin osviittaa siitä, mihin suuntaan alan liiketoimintaa voitaisiin kehittää.