Vastaanottoprosessin kehittäminen
Olkkonen, Anne (2015)
Olkkonen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli tarkastella ja kuvata AGCOn Suolahden varaosavaraston nykyistä vastaanottoprosessia, tuotteiden saapumisesta aina hyllytykseen saakka. Työn tehtävänä oli kuvata olemassa oleva vastaanottoprosessi, ja uusi vastaanottoprosessi varastoon hankitun uuden Power Pick Global -ohjelman käyttöönoton jälkeen. Tämän jälkeen tehtävänä oli löytää vastaanottoprosessista lisäkehityskohteita.
Työ toteutettiin dokumentoimalla vastaanottoprosessi ja piirtämällä prosessikuvaukset. Tämän jälkeen ryhdyttiin etsimään lisäkehityskohteita keskustelemalla varaston henkilökunnan ja ohjelmanmuutoksesta vastanneiden henkilöiden kanssa.
Kehityskohteiksi löytyivät kaksivaiheisen vastaanottoprosessin kehittäminen esipakkauksen, laaduntarkkailun sekä palautusprosessin kannalta. Kehitysehdotuksissa kiinnitettiin huomio tuotteen jäljitettävyyden lisäämiseen vastaanottoprosessin aikana. Lisäksi keskityttiin jälkitoimitusten hallinnan haasteisiin ja hyllytyksen priorisoinnin mahdollisuuksiin, sekä hologrammiviivakoodien tulostamisen automatisointiin. Huomio kohdistui myös mahdollisuuteen järjestää pientavarahissien hyllypaikat uudella tavalla.
Raportin tietoperustassa keskitytään sisälogistiikan prosesseihin sekä varastonhallintajärjestelmiin ja apulaitteisiin.
Kehitysehdotusten toteuttaminen rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.
Työ toteutettiin dokumentoimalla vastaanottoprosessi ja piirtämällä prosessikuvaukset. Tämän jälkeen ryhdyttiin etsimään lisäkehityskohteita keskustelemalla varaston henkilökunnan ja ohjelmanmuutoksesta vastanneiden henkilöiden kanssa.
Kehityskohteiksi löytyivät kaksivaiheisen vastaanottoprosessin kehittäminen esipakkauksen, laaduntarkkailun sekä palautusprosessin kannalta. Kehitysehdotuksissa kiinnitettiin huomio tuotteen jäljitettävyyden lisäämiseen vastaanottoprosessin aikana. Lisäksi keskityttiin jälkitoimitusten hallinnan haasteisiin ja hyllytyksen priorisoinnin mahdollisuuksiin, sekä hologrammiviivakoodien tulostamisen automatisointiin. Huomio kohdistui myös mahdollisuuteen järjestää pientavarahissien hyllypaikat uudella tavalla.
Raportin tietoperustassa keskitytään sisälogistiikan prosesseihin sekä varastonhallintajärjestelmiin ja apulaitteisiin.
Kehitysehdotusten toteuttaminen rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.