Kokemuksia Kasvu Open-tapahtuman sponsoroinnista : Case: Nordea Pankki Suomi Oyj
Pekkarinen, Jonna (2015)
Pekkarinen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkälaisia kokemuksia Nordea Pankki Suomi Oyj saa Kasvu Open-tapahtuman sponsorointiyhteistyöstä. Tutkimus toteutettiin tapahtumayhteistyölle asetettujen tavoitteiden ja sponsoroinnin teorian pohjalta.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Nordea Pankki Suomi Oyj. Lähtökohtana tutkimukselle oli toimeksiantajan tarve saada tietoa tapahtumasponsoroinnista, sen onnistumisesta ja kehityskohteista. Tätä tietoa ei ollut aiemmin systemaattisesti tutkittu.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja tehtiin yhteensä 13 kappaletta. Kaikki haastattelut toteutettiin lokakuun 2015 aikana. Haastattelut jaettiin kahteen osaan: seitsemän haastattelua tehtiin Nordean henkilöstölle ja kuusi tapahtumaan osallistuneille yrityksille. Tällä toimenpiteellä varmistettiin syvällisen ja monipuolisen tiedon saaminen.
Tutkimuksessa saatiin selville sellaista tietoa, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevina vuosina kyseisen tapahtumasponsoroinnin toteutuksessa. Tutkimuksessa nousi esille, että sponsorointikohteen koettiin olevan onnistunut valinta. Sponsorointiyhteistyöhön oltiin tyytyväisiä, ja yhteistyölle asetetut tavoitteet ja odotukset olivat toimeksiantajan mukaan toteutuneet. Haastattelujen pohjalta nousi esille kolme kehitettävää asiaa: sponsoroinnin tavoitteet ja niiden mitattavuus, valmistautuminen sekä arviointi ja palautteenanto. Näistä koostettiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia tutkimuksen teorian ja tulosten pohjalta. Tämän lisäksi sponsoriyrityksen sisäisen viestinnän haasteet on huomioitu johtopäätöksissä.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Nordea Pankki Suomi Oyj. Lähtökohtana tutkimukselle oli toimeksiantajan tarve saada tietoa tapahtumasponsoroinnista, sen onnistumisesta ja kehityskohteista. Tätä tietoa ei ollut aiemmin systemaattisesti tutkittu.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja tehtiin yhteensä 13 kappaletta. Kaikki haastattelut toteutettiin lokakuun 2015 aikana. Haastattelut jaettiin kahteen osaan: seitsemän haastattelua tehtiin Nordean henkilöstölle ja kuusi tapahtumaan osallistuneille yrityksille. Tällä toimenpiteellä varmistettiin syvällisen ja monipuolisen tiedon saaminen.
Tutkimuksessa saatiin selville sellaista tietoa, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevina vuosina kyseisen tapahtumasponsoroinnin toteutuksessa. Tutkimuksessa nousi esille, että sponsorointikohteen koettiin olevan onnistunut valinta. Sponsorointiyhteistyöhön oltiin tyytyväisiä, ja yhteistyölle asetetut tavoitteet ja odotukset olivat toimeksiantajan mukaan toteutuneet. Haastattelujen pohjalta nousi esille kolme kehitettävää asiaa: sponsoroinnin tavoitteet ja niiden mitattavuus, valmistautuminen sekä arviointi ja palautteenanto. Näistä koostettiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia tutkimuksen teorian ja tulosten pohjalta. Tämän lisäksi sponsoriyrityksen sisäisen viestinnän haasteet on huomioitu johtopäätöksissä.