Videopelitrailerit : Interaktiivisuuden esittäminen lineaarisessa teoksessa
Ketola, Tuomas (2015)
Ketola, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721323
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on videopelitrailerin rakenne, tarkemmin sanottuna pelin sovittaminen trailerimuotoon siten, että lopputuloksen voidaan katsoa edustavan tuotetta, jota trailerilla markkinoidaan. Tavoitteena on tutkia erilaisia tapoja esittää pelikokemusta trailerin muodossa sekä vertailla niiden hyötyjä ja heikkouksia. Tutkimuskysymyksenä on, miten katsojalle voi välittää kokemuksen nimenomaan pelin pelaamisesta, sen sijaan että tyydyttäisiin leikkaamaan elokuvamainen tiivistelmä pelin tarinasta.
Aloitin käsittelemällä pelien visuaalista kerrontaa sekä sitä, mitkä kerronnan elementit toimivat elokuvia vastaavasti puhtaana tarinankerrontana, ja mitkä tukevat interaktiivista pelikokemusta. Seuraavaksi analysoin trailerin rakennetta ja tarkoitusta. Käytin pohjana elokuvatraileria, mikä antaa käsitystä siitä, miksi pelin tiivistäminen traileriksi on niin ongelmallista elokuvaan verrattuna. Tämän jälkeen siirryin erittelemään tarkemmin, mitä keinoja pelitrailereissa tyypillisesti hyödynnetään, jälleen pelikokemuksen esittelyn näkökulmasta. Lopuksi kävin läpi pelitrailerin tekoprosessin, jossa olin itse mukana.
Menetelminäni olen käyttänyt pelien sekä niiden trailerien analysointia ja havainnointia. Tukenani on alan kirjallisuutta ja artikkeleita.
Lopputuloksena totean, että pelkkiä pelitilanteita koostamalla on mahdollista luoda traileri, jolla on tarinankerronnallistakin ilmaisuvoimaa. Silti on otettava huomioon, että trailerin tarkoitus ei välttämättä aina ole vain tiedottaa, ja tavoiteltava yleisö voi olla joskus hyvinkin laaja.
Aloitin käsittelemällä pelien visuaalista kerrontaa sekä sitä, mitkä kerronnan elementit toimivat elokuvia vastaavasti puhtaana tarinankerrontana, ja mitkä tukevat interaktiivista pelikokemusta. Seuraavaksi analysoin trailerin rakennetta ja tarkoitusta. Käytin pohjana elokuvatraileria, mikä antaa käsitystä siitä, miksi pelin tiivistäminen traileriksi on niin ongelmallista elokuvaan verrattuna. Tämän jälkeen siirryin erittelemään tarkemmin, mitä keinoja pelitrailereissa tyypillisesti hyödynnetään, jälleen pelikokemuksen esittelyn näkökulmasta. Lopuksi kävin läpi pelitrailerin tekoprosessin, jossa olin itse mukana.
Menetelminäni olen käyttänyt pelien sekä niiden trailerien analysointia ja havainnointia. Tukenani on alan kirjallisuutta ja artikkeleita.
Lopputuloksena totean, että pelkkiä pelitilanteita koostamalla on mahdollista luoda traileri, jolla on tarinankerronnallistakin ilmaisuvoimaa. Silti on otettava huomioon, että trailerin tarkoitus ei välttämättä aina ole vain tiedottaa, ja tavoiteltava yleisö voi olla joskus hyvinkin laaja.