Tšekin tasavallan houkuttelevuus suomalaiselle yritykselle
Juola, Joonas (2015)
Juola, Joonas
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721365
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka tutkii Tšekin tasavallan markkinan houkuttelevuutta uudelle suomalaiselle yrittäjälle. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä ongelmia ja etuja yrittäjä kohtaa Tšekissä verrattuna Suomeen. Työn tarkoitus on olla hyödyllinen Tšekkiin suuntaavalle suomalaiselle yritykselle. Teoria-aineisto on kerätty pääasiassa ajankohtaisista verkkolähteistä. Empiirisen osion aineistona toimivat kvalitatiiviset teemahaastattelut. Haastateltavana olivat markkinalla jo toimivia yritysjohtajia. Tutkimukseen haastateltiin MatkaOPAS s.r.o. omistajaa Jouni Kangasta, Dejmark Group s.r.o. omistajaa Markku Immosta ja ABB:n Tšekin maajohtajaa Hannu Kasia. Haastatteluiden tavoite on selvittää ”arkielämän” yritystoiminnan etuja ja haasteita. Selvänä etuna Tšekissä on palkkakustannusten pienuus, joka on noin kolmasosa Suomen tasosta. Sekä työntekijöiden, että yritysten verotus on yleisesti kevyempää. Haasteina voidaan mainita yrityksen byrokraattiset perustamisongelmat, joka on kuitenkin ratkaistavissa palkkaamalla paikallinen juristi. Maassa on myös heikko kielitaito, joka rajoittaa osaltaan suomalaisen yrittäjän mahdollisuuksia. Tästä syystä paikallinen kumppani onkin välttämättömyys. Tšekkiin yritystoimintaa suunnitellessa tulee tarkistuttaa tuotteen tai palvelun kiinnostavuus markkinatutkimuksella ja lähteä kehittämään liiketoimintaa paikallisista olosuhteista, eikä suinkaan jo olemassa olevilla tuotteilla tai palveluilla. On hyvä idea myös yhdistää resurssit jonkin yrityksen kanssa samoilla kiinteillä kustannuksilla. Tšekissä on alhainen palkkataso ja se sijaitsee ideaalilla paikalla operoida yritysten toimintoja koko Itäisen Keski-Euroopan alueella.