Jyväskylän Viiniklubin jäsenistön viinitietouden ja käyttötottumuksien kartoitus ja kehittäminen
Kuiri-Kotanen, Soile (2015)
Kuiri-Kotanen, Soile
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021542
Tiivistelmä
Jyväskylän Viiniklubi ry on perustettu vuonna 1989. Viiniklubin 25 vuoden toimintakauden aikana ei ole aikaisemmin tutkittu jäsenten viinitietoutta tai sen kehitystä, joten nyt oli sen aika. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten jäsenten viinitietämys on lisääntynyt Viiniklubiin liittymisen myötä ja ovatko jäsenten viinin käyttötottumukset muuttuneet.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin verkkokyselynä, joka lähetettiin 106:lle Jyväskylän Viiniklubin jäsenelle. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin teemahaastattelulla.
Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 36, ja teemahaastatteluun osallistui kolme Viiniklubin pitkäaikaista jäsentä. Tutkimuksesta selvisi, että jäsenten viinitietämys oli lisääntynyt tai vähintään pysynyt samana. Viinin käyttötottumuksiin ja viinin ostokäyttäytymiseen oli tullut myös muutoksia. Tuloksista selvisi myös, että ruoan ja viinin yhdistäminen oli jäsenille hyvin merkittävä osa-alue. Vastaajat olivat tyytyväisiä Viiniklubin nykyiseen toimintamalliin. Jotta jäsenet voisivat kehittyä viiniharrastuksessaan, toivottiin enemmän asiantuntijaluentoja, teeman mukaisia maisteluita, viinimatkoja sekä viinin ja ruoan yhdistämistä.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoa, jota voidaan hyödyntää Jyväskylän Viiniklubin toimintamallin kehityksessä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin verkkokyselynä, joka lähetettiin 106:lle Jyväskylän Viiniklubin jäsenelle. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin teemahaastattelulla.
Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 36, ja teemahaastatteluun osallistui kolme Viiniklubin pitkäaikaista jäsentä. Tutkimuksesta selvisi, että jäsenten viinitietämys oli lisääntynyt tai vähintään pysynyt samana. Viinin käyttötottumuksiin ja viinin ostokäyttäytymiseen oli tullut myös muutoksia. Tuloksista selvisi myös, että ruoan ja viinin yhdistäminen oli jäsenille hyvin merkittävä osa-alue. Vastaajat olivat tyytyväisiä Viiniklubin nykyiseen toimintamalliin. Jotta jäsenet voisivat kehittyä viiniharrastuksessaan, toivottiin enemmän asiantuntijaluentoja, teeman mukaisia maisteluita, viinimatkoja sekä viinin ja ruoan yhdistämistä.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoa, jota voidaan hyödyntää Jyväskylän Viiniklubin toimintamallin kehityksessä.