Urkumusiikki klassismin aikana : onko sitä?
Halonen, Ilari (2015)
Halonen, Ilari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122121587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122121587
Tiivistelmä
Kanttorin opinnäytetyö on erilainen kuin yleisesti muusikon, koska siinä on hengellinen aspekti. Riippumatta koulutuksen painotuksesta tähän työhön tarvittiin kokoavaa historiaa. Haluttiin myös valaista aikaa ennen klassismia. Välineinä käytettiin paljon kirjoja, tietokantoja sekä internetarkistoja. Kanttorien näkökulmat musiikin historiasta yhdistet-tiin musiikin esittämiseen nykyseurakunnassa. Kanttorinäkökulmia saatiin toteuttamalla kysely sähköpostilla. Kyselyssä mukana olleiden henkilötiedot ja kaikki heihin viittaava on poistettu julkisesta raportista. Työhön koottiin urkumusiikin historiaa, ja näin se valmistettiin vastaamaan klassismin haasteisiin. Lopuksi myös koottiin aikansa suosittujen säveltäjien urkumusiikkia yhteen.
Työssä selvisi klassismin urkumusiikin konservatiivinen luonne. Tutkimuksessa selvisi kyselyyn vastanneiden kanttorien osalta, että useimmat heistä soittavat tunnetuimpien klassismin ajan säveltäjien urkumusiikkia. Monet soittavat lyhyempiä teoksia. Osa tunnistaa tuntemattomampia säveltäjiä ja on soittanut harvinaisia teoksia. Pienet teokset eivät ole merkittäviä, mutta ne ovat käyttökelpoisia. Klassismin musiikki elää uruista toisaalla monissa yhteyksissä seurakuntien musiikkitoiminnassa.
Käymäni kanttorikoulutuksen urkuopinnoissa kuljetaan johdonmukaisesti koko urkutaiteen historia ja esityskäytäntö läpi, mutta kokemusteni mukaan klassismin urkumusiikkia ei painoteta erityisesti. Tämän voisi ehkä selvemmin ottaa huomioon. Tämä opinnäytetyö toivottavasti motivoi klassismin musiikin tutkimukseen ja antaa kanttorinäkökulmaa uuteen urkumusiikin historiaan. Tämä työ jättää edelleen tilaa soittamiselle sekä siihen liittyvälle musiikkianalyysille.
Työssä selvisi klassismin urkumusiikin konservatiivinen luonne. Tutkimuksessa selvisi kyselyyn vastanneiden kanttorien osalta, että useimmat heistä soittavat tunnetuimpien klassismin ajan säveltäjien urkumusiikkia. Monet soittavat lyhyempiä teoksia. Osa tunnistaa tuntemattomampia säveltäjiä ja on soittanut harvinaisia teoksia. Pienet teokset eivät ole merkittäviä, mutta ne ovat käyttökelpoisia. Klassismin musiikki elää uruista toisaalla monissa yhteyksissä seurakuntien musiikkitoiminnassa.
Käymäni kanttorikoulutuksen urkuopinnoissa kuljetaan johdonmukaisesti koko urkutaiteen historia ja esityskäytäntö läpi, mutta kokemusteni mukaan klassismin urkumusiikkia ei painoteta erityisesti. Tämän voisi ehkä selvemmin ottaa huomioon. Tämä opinnäytetyö toivottavasti motivoi klassismin musiikin tutkimukseen ja antaa kanttorinäkökulmaa uuteen urkumusiikin historiaan. Tämä työ jättää edelleen tilaa soittamiselle sekä siihen liittyvälle musiikkianalyysille.