Muotoilua ja merkityksellistä elämää : voiko muotoiluajattelun työkaluja käyttää merkityksellisemmän elämän suunnitteluavuksi
Kujanpää, Irina (2015)
Kujanpää, Irina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021538
Tiivistelmä
Työnsä merkitykselliseksi kokevat henkilöt viihtyvät työssään paremmin ja kokevat enemmän työn imua kuin verrokkinsa. Merkityksellisyyden kokeminen ei ole kuitenkaan jakautunut tasaisesti. Työn lisäksi omaa merkitystään voi toteuttaa muillakin tavoilla, mutta löytääkseen itselleen tärkeän merkityksen ja pystyäkseen toteuttamaan sitä, on se ensin tunnistettava. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, voisiko muotoiluajattelu ja siihen liittyvät työkalut auttaa merkityksellisemmän elämän suunnittelussa. Työ on luonteeltaan konstruktiivinen kehittämistyö, jonka lopputuloksena pyritään saamaan prosessimalli ja työkaluja, joiden avulla itselleen merkityksellisiä asioita voi etsiä ja tavoitella.
Selvitystyöhön lähdettiin avaamalla muotoiluajatteluun liittyvä prosessi ja periaatteet ja vertaamalla, voisiko niistä olla hyötyä yleisesti elämän suunnittelussa. Tämän jälkeen perehdyttiin tarkemmin merkityksellisyyden teemaan ja analysoitiin, mitä uutta hyötyä muotoiluajattelu voisi tähän tuoda. Yhdistämällä merkityksellisyyteen liittyvät teemat muotoiluajatteluun, saatiin aikaan prosessimalli, jonka pohjalta lähdettiin etsimään sopivia työkaluja. Ensimmäistä työkalukokonaisuutta testattiin muutaman sellaisen henkilön kautta, joille muotoiluajattelu ei ollut ennestään tuttua. Tämän kokeilun kautta saatiin kehittämistyölle arvokkaita vinkkejä sekä prosessinkokonaisuuteen, että yksittäisten työkalujen toimivuuteen liittyen.
Testaamisen jälkeen prosessikokonaisuutta analysoitiin vielä tarkemmin ja työkaluvalikoimaa muokattiin, jotta se vastaisi paremmin prosessin ja sen vaiheiden tavoitteisiin. Lopputulokseksi syntyi kokonaisuus, jota voi käyttää koulutuspaketin pohjana. Myöhemmin toteutettavien käytännön koulutusten ja niistä saatavin palautteiden kautta prosessia tullaan kehittämään jatkossakin vastaamaan yhä paremmin tarkoitukseensa: auttamaan yksilöitä rakentamaan itselleen merkityksellisempää elämää.
Selvitystyöhön lähdettiin avaamalla muotoiluajatteluun liittyvä prosessi ja periaatteet ja vertaamalla, voisiko niistä olla hyötyä yleisesti elämän suunnittelussa. Tämän jälkeen perehdyttiin tarkemmin merkityksellisyyden teemaan ja analysoitiin, mitä uutta hyötyä muotoiluajattelu voisi tähän tuoda. Yhdistämällä merkityksellisyyteen liittyvät teemat muotoiluajatteluun, saatiin aikaan prosessimalli, jonka pohjalta lähdettiin etsimään sopivia työkaluja. Ensimmäistä työkalukokonaisuutta testattiin muutaman sellaisen henkilön kautta, joille muotoiluajattelu ei ollut ennestään tuttua. Tämän kokeilun kautta saatiin kehittämistyölle arvokkaita vinkkejä sekä prosessinkokonaisuuteen, että yksittäisten työkalujen toimivuuteen liittyen.
Testaamisen jälkeen prosessikokonaisuutta analysoitiin vielä tarkemmin ja työkaluvalikoimaa muokattiin, jotta se vastaisi paremmin prosessin ja sen vaiheiden tavoitteisiin. Lopputulokseksi syntyi kokonaisuus, jota voi käyttää koulutuspaketin pohjana. Myöhemmin toteutettavien käytännön koulutusten ja niistä saatavin palautteiden kautta prosessia tullaan kehittämään jatkossakin vastaamaan yhä paremmin tarkoitukseensa: auttamaan yksilöitä rakentamaan itselleen merkityksellisempää elämää.