Laatujohtaminen lähiesimiestyössä : tutkimuksellinen kehittämishanke yksityisen sektorin palveluasumisen lähiesimiehille
Salmi, Sirpa; Rasehorn, Essi (2015)
Salmi, Sirpa
Rasehorn, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122221628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122221628
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke laatujohtaminen lähiesimiestyössä toteutettiin yksityisen sektorin mielenterveyspalveluiden palveluasumisen lähiesimiehille. Kohdeorganisaatio oli yksityinen sosiaali- ja terveysalan mielenterveyskuntoutuspalveluita tuottava yritys. Kehittämishanke oli osa Careman–tutkimus ja kehittämishanketta.
Kehittämishankkeen aihe oli tärkeä, sillä palvelujen laadun kehittäminen ja laatujohtaminen lähiesimiestyössä ovat välttämättömiä, jotta organisaatio selviytyy sosiaali- ja terveysalalla käytävässä kilpailussa. Laatujohtaminen lähiesimiestyössä kehittämishankkeessa selvitimme, miten kohdeorganisaation asumispalvelun lähiesimiehet ymmärsivät laatujohtamisen ja mitä johtamisosaamista heidän mielestään laatujohtaminen edellyttää. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin haastattelujen avulla ja jaettiin tuplatiimi menetelmää käyttäen. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää kohdeorganisaation asumispalvelun laatua ja lisätä asumispalvelun lähiesimiesten tietämystä laatujohtamisesta. Kehittämishankkeen tuloksena syntyivät lähiesimiestyön laatujohtamisen kehittämissuositukset. Kehittämissuositukset kohdentuivat laatujärjestelmään, palveluiden tasalaatuisuuteen, yhteisökuntoutukseen, asiakaspalveluprosessiin, henkilöstö-, talousjohtamiseen, sidosryhmäyhteistyöhön, tunneälyyn ja lähiesimiestyön perustehtävään.
Kehittämishankkeen jatkokehittämisehdotuksia ovat lähiesimiesten yhteisökuntoutuksen johtamisosaamisen tason selvitys sekä lähiesimiesten työhyvinvointikartoituksen ja talousjohtamisen osaamistason minimivaatimuksien laatiminen kohdeorganisaatiossa.
Kehittämishankkeen aihe oli tärkeä, sillä palvelujen laadun kehittäminen ja laatujohtaminen lähiesimiestyössä ovat välttämättömiä, jotta organisaatio selviytyy sosiaali- ja terveysalalla käytävässä kilpailussa. Laatujohtaminen lähiesimiestyössä kehittämishankkeessa selvitimme, miten kohdeorganisaation asumispalvelun lähiesimiehet ymmärsivät laatujohtamisen ja mitä johtamisosaamista heidän mielestään laatujohtaminen edellyttää. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin haastattelujen avulla ja jaettiin tuplatiimi menetelmää käyttäen. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää kohdeorganisaation asumispalvelun laatua ja lisätä asumispalvelun lähiesimiesten tietämystä laatujohtamisesta. Kehittämishankkeen tuloksena syntyivät lähiesimiestyön laatujohtamisen kehittämissuositukset. Kehittämissuositukset kohdentuivat laatujärjestelmään, palveluiden tasalaatuisuuteen, yhteisökuntoutukseen, asiakaspalveluprosessiin, henkilöstö-, talousjohtamiseen, sidosryhmäyhteistyöhön, tunneälyyn ja lähiesimiestyön perustehtävään.
Kehittämishankkeen jatkokehittämisehdotuksia ovat lähiesimiesten yhteisökuntoutuksen johtamisosaamisen tason selvitys sekä lähiesimiesten työhyvinvointikartoituksen ja talousjohtamisen osaamistason minimivaatimuksien laatiminen kohdeorganisaatiossa.